Ostrov Bali: Moderně tradiční architektura
Galerie(7)

Ostrov Bali: Moderně tradiční architektura

Nejasná hranice mezi dílem člověka a přírody je jedním z nejcharakterističtějších rysů ostrova Bali. Krajině dominují prastaré terasy rýžových polí a zavlažovací kanály. Přestože jsou pole umělá, vypadají přirozeně. Jako by je stvořil sám ostrov. Stejná estetická krása, jakou vidíme v balijské krajině, se odráží také v místní tradiční i moderní architektuře.

V roce 1597 se holandští námořníci jako první Evropané vylodili na Bali. Následovala „invaze“ volnomyšlenkářských cizinců zabývajících se uměním. Nyní má ostrov pověst centra umění a díky novým technologiím a myšlenkám zde vznikl jedinečný hybrid východního a západního designu.

Architekt Anthony Liu využil ve svém návrhu duchovní zásady tradiční architektury v kombinaci s moderním minimalismem (hotel Balé, Nusa Dua)

Architekt Anthony Liu využil ve svém návrhu duchovní zásady tradiční architektury v kombinaci s moderním minimalismem (hotel Balé, Nusa Dua)

Dům beze stěn

Aby člověk pochopil význam a filosofii moderní balijské architektury, musí nejdříve nahlédnout pod povrch, ke kořenům původního stavitelství. Tradiční balijské obydlí je koncipováno podle jasně daných pravidel. Do domu se vždy vstupuje z jihu nebo ze západu. Nejde však o dům, jak ho chápeme podle našich evropských měřítek. Balijský dům je rozkvetlá zahrada, do které je vsazeno několik otevřených pavilonů představujících jednotlivé místnosti. Srdcem balijského domu je dvůr neboli Nata.

V interiéru restaurace bylo použito tmavé tropické dřevo (hotel Balé, Nusa Dua)

V interiéru restaurace bylo použito tmavé tropické dřevo (hotel Balé, Nusa Dua)

Kolem něj stojí několik bale (pavilonů). V bale dadža, severním pavilonu, spí rodiče, v bale dau, západním pavilonu, zase děti. V dalším bale se odehrávají společné rodinné aktivity a zastává roli obývacího pokoje. Východní pavilon je místem, kde se provádějí obřady. Nejdůležitější a nejposvátnější částí domu je svatyně. Každá rodina, ať je jakkoli chudá, investuje do stavby svatyně svůj čas a peníze. Když mají peněz dost, postaví svatyni velkou a krásnou, když ne, zasadí jen bambusové tyčky a rostliny, což zřejmě bohům stačí.

Kompozice pavilonů je inspirována tradičním balijským domem (hotel Balé, Nusa Dua)

Kompozice pavilonů je inspirována tradičním balijským domem (hotel Balé, Nusa Dua)

Roli architekta na sebe při projektování tradičního obydlí bere zvláštní kněz, který spolupracuje s místním stavebním mistrem. Stavba je duchovní proces. Kněz ale neposkytuje pouze spirituální vedení, dává také praktické stavební rady. Na rozměření nového domu se používají proporce lidského těla, konkrétně otce rodiny. Když je tento člověk velký, dům bude o něco větší než obvykle. Pojem „lidské měřítko“ zde nabývá hmatatelnosti.

Meditativně uklidňující kombinace kamene a vody (hotel Balé, Nusa Dua)

Meditativně uklidňující kombinace kamene a vody (hotel Balé, Nusa Dua)

Symbióza starého a nového

Bali je v současnosti zaplavováno vlnou kosmopolitní kultury. Vnější vlivy spolu s vrozenou kreativitou Balijců umožnily novou interpretaci domorodé kultury a vznikl takzvaný balijský styl – jak v oblasti umění, tak v architektuře. Moderní postupy a trendy leccos změnily. Například v minulosti se na Bali nikdo nestaral o výhled, který je dnes velmi důležitý. Počátkem jednadvacátého století začali postupně přebírat úděl „kněžských projektantů“ novodobí balijští architekti, kteří získávali zkušenosti na prestižních technických univerzitách po celé Asii i na dalších kontinentech. Ti se ale po vzoru svých duchovních předchůdců nejprve snaží zevrubně pochopit stavitelské tradice svého lidu. Až potom je mohou začlenit do moderního architektonického stylu, aniž by při tom ztratili svou identitu.

Většina materiálu na stavbu hotelu pochází z místních zdrojů (hotel Balé, Nusa Dua)

Většina materiálu na stavbu hotelu pochází z místních zdrojů (hotel Balé, Nusa Dua)

Příroda na dosah ruky

Moderní vlivy Balijce těší, jsou pro ně přínosem, na druhé straně mají zároveň zodpovědnost za zachování své kultury. Architekt Anthony Liu dokázal elegantně jednoduchým stylem vtisknout principy současného balijského stylu do hotelu Balé v oblasti Nusa Dua na jihu ostrova. Komplex sedmnácti pavilonů ukazuje svým hostům citlivé spojení východní a západní architektury. Jeho kompozice je inspirována tradičním rodinným domem a většina materiálu na jeho stavbu pochází z místních zdrojů (pískovec, rákos, tmavé tropické dřevo…) Z koupelny rovnou do bazénu, odpočinek na venkovním lůžku v soukromé zahrádce, příroda na dosah ruky. Architekt Liu využil ve svém návrhu duchovní zásady tradiční architektury v kombinaci s moderním minimalismem. V celém areálu najdete jemné nápadité detaily vycházející z meditativně uklidňující kombinace kamene a vody. Hotel Balé odráží ve své architektuře tři základní pilíře balijské kultury, kterými jsou dobré vztahy s bohy, s přírodou a s lidmi.

Citlivé spojení východní a západní architektury (hotel Balé, Nusa Dua)

Citlivé spojení východní a západní architektury (hotel Balé, Nusa Dua)

text: TEREZA JANIŠOVÁ
FOTO: HOTEL BALÉ, SHUTTERSTOCK

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.