Nákupní centra pro milovníky dobré architektury
Galerie(15)

Nákupní centra pro milovníky dobré architektury

Umíte si představit vánoční nákupy, při nichž můžete místo probojovávání se davem a bloudění ve spleti uliček bez denního světla spíše relaxovat a vychutnávat špičkovou architekturu? Skutečně, jde to i jinak. Představujeme Vám některé obchodní domy od světových i českých architektů, které nezapomínají na člověka a jeho potřebu cítit se uvnitř příjemně a bezpečně.

Obchodní dům Johna Lewise od architektky Farshid Moussavi v britském Leicesteru je obalen dvojitou prosklenou fasádou zdobenou ornamentem. Tento dekor čerpá z místní tradice výroby textilu – byl totiž vybrán z archivu majitele textilky Johna Lewise, jehož jméno dům nese. Elegantní a uměřený dekor tak není jen pouhým výstřelkem, ale nese snadno čitelné konotace. Zároveň však prosklenému nákupnímu centru dodává lidský rozměr.

Dekor vnáší do architektury obchodního centra další rozměr i v české Chrudimi. Motiv železářské matky měl původně prezentovat, co zde koupíte. Dnes je tomu ale jinak. Architekti Petr Pinkas a Jan Žalský zde zrekonstruovali kancelářskou budovu a přeměnili ji v elegantní obchodní prostor PORT, v němž se snoubí prostorová jednoduchost a krása pohledového betonu s barevností a nahodilostí vietnamské tržnice.

Drážďanský architekt Peter Kulka zrekonstruoval obchodní dům z roku 1978 s úctou k východoněmecké moderní architektuře. Centrum Galerie svou blyštivou retro fasádou navazuje na původní stavbu pokrytou expresivními hliníkovými tvarovkami, která kdysi odkazovala k futuristickým vizím plášťů vesmírných raketoplánů. Interiér je však pojat nadčasově, jeho dobře čitelnou prostorovou koncepci ozvláštňuje ornamentální obklad nesvětlovaný různými barvami pomocí technologie LED.

Podobně jako Kulkovo centrum zapadá na slavnou drážďanskou promenádu Prager Strasse, tak splynulo obchodní centrum od Kamila Mrvy se zástavbou Rožnova pod Radhoštěm. Architekt se tu rozhodl vrátit k tradici pasáží a pavlačí a podařilo se mu tak oživit veřejný prostor města.

Architekt Daniel Libeskind si ve švýcarském Bernu pohrál s formou a vytvořil multifunkční centrum Westside, které připomíná krystal diamantu. Stavba je ukázkou architektury dekonstruktivismu, která však konstruktivně propojuje funkci nákupní se zábavní i relaxační. Proto zde po unavujícím nákupu můžete navštívit i expresivně formované lázně

Chcete-li si nakupování zpříjemnit relaxováním a zábavou i u nás, pak máme také jeden typ. Před rokem otevřená Galerie Harfa v pražských Vysočanech podle projektu kanceláře Moshe Tzur Architects se podobně jako řada dalších snaží budit dojem městského veřejného prostoru, jakým je třeba náměstí nebo park. Tuto iluzi umocňují promenády, fontánky, i střešní zahrada. Iluzivní je i skleněná fasáda se stromořadím.

Obchodní centrum K:fem ve Stockholmu navrhl architekt Gert Wingårdh švédům na míru. Přinesl totiž do města světlo i v době dlouhých a tmavých skandinávských zimních měsíců. Mléčné sklo, které plynule přechází do čirého, aby se vzápětí protnul s červeným, symbolizuje dualitu ohně a ledu.

Kateřina Kotalová

–>–>