Jak voní vaše prostory? A co s nimi dokáže scent marketing?
Galerie(4)

Jak voní vaše prostory? A co s nimi dokáže scent marketing?

Scent Marketing neboli vonný marketing je poměrně mocným novodobým nástrojem, jak se klientům vepsat do paměti a ovlivnit to, jak se právě cítí. První dojem máte šanci udělat jen jednou. 

Je dokázáno, že si člověk určitou událost či věc zapamatuje 100x více pomocí čichu, než pomocí zraku, sluchu, hmatu či chuti. Zážitky z prvních vteřin totiž ovlivňují vnímání značky a chování zákazníků i v budoucnu. Díky laboratorním studiím a přesné statistice lze přiřadit k dané cílové skupině vhodnou vůni a techniku provonění. A ovlivnit její nákupní chování. Vůně mají na naše emoce velký vliv, proto si jimi kdekoliv můžeme celkem snadno navodit přesně takovou atmosféru, jakou potřebujeme.

Aniž byste to tušili, s největší pravděpodobností máte určitá místa spojená právě se specifickou vůní. Čich je totiž jako jediný z pěti smyslů napojený přímo na tu část mozku, ve které se nachází limbický systém. Limbický systém neboli centrum ovládání emocí se nachází v blízkosti čichového laloku, kterým proudí všechny vůně v našem bezprostředním okolí. Vůním je tak umožněno nekontrolovatelně vyvolat určitou emoci z minulosti, ať už příjemnou či nepříjemnou, nebo vytvořit vzpomínku zcela novou.

Jak vypadá využití scent marketingu v praxi? „Mezi ty běžnější a dlouhotrvající kampaně patří provonění velkých hotelových řetězců (či letadel aerolinek), které často volí jednotnou brand vůni např. jasmínu, zeleného čaje či eukalyptu, pro navození pohodové a uklidňující atmosféry. Provoněný prostor se tak stává útočištěm před okolním rušným světem,“ Vysvětluje Michaela Krištofová Hanusová, manažerka rozvoje ze společnosti LORIKA CZ, která se právě se svým produktem Voňavé logo vonným marketingem zabývá.

FOTO: LORIKA CZ
Foto: LORIKA CZ

Jaké jsou tedy základní možnosti provonění? Od osvěžujících připomínající mořský vánek, přes vůni dětského pudru navozující příjemné vzpomínky, po parfémové vůně, které nás mohou buď uklidnit či zvýšit naši kreativitu. „Samozřejmostí jsou také vůně se schopností podtrhnout předmět podnikání zákazníka, např. vůně žvýkačky umístěné v hračkářství či vůně čerstvě upražené kávy umístěné na benzínových pumpách za účelem zdržení kolemjedoucích zákazníků,“ říká Michaela Krištofová Hanusová.

Vonný marketing je v zahraničí běžnější než u nás a nedá se říci, že by byl dominantou západního světa. Také na východě se nebojí jednorázových akcí a kampaní na podporu prodeje. Skvělou ukázkou je kampaň Dunkin Donuts, která díky rozprašování vůně kávy v korejské MHD zvýšila své tržby o 29%.

FOTO: LORIKA CZ
Foto: LORIKA CZ
Ve snaze odlišit se od konkurence využívá scent marketingu i v Česku stále více podnikatelů.
Zubní ordinaci BellaDENTE mají její klienti spojenou s krémovou vůní dětského pudru, která lidem vrací vzpomínky z dětských let: „Vůně nám pomáhají zdolávat letitý mýtus, že u lékaře je cítit většinou zápach z desinfekce. Lidé se rádi vracejí tam, kde to voní,“ říká Zdeněk Micek ml., majitel této opavské zubní ordinace. Motivací pro firmy přitom nebývá jen snaha udělat dobrý dojem na zákazníky. Své prostory často nechávají provonět i některé provozy, například Tescoma s produktem Voňavé logo od firmy LORIKA CZ zvyšuje komfort svých zaměstnanců ve své zlínské továrně.

Hledáte-li řešení, jak efektivně provonět vaše prostory, použijte kvalitní přírodní éterické oleje. Vůně s přírodními esenciálními oleji působí blahodárně na lidskou mysl a tak si z provoněného prostoru odnášíme nejen pocit čistoty ale i dobré nálady. Automatické osvěžovače to zvládnou za Vás, stačí je jen nastavit dle Vašich požadavků.

FOTO: LORIKA CZ

FOTO: LORIKA CZ

ZDROJ: PR článek společnosti LORIKA CZ