Dům módy K:fem
Galerie(8)

Dům módy K:fem

Porota Světového festivalu architektury v Barceloně pro loňský rok prohlásila nejlepší stavbou v kategorii obchodních domů Centrum módy K:fem na předměstí Stockholmu. Autorem návrhu je kancelář švédského architekta Gerta Wingårdha.

Mezinárodní porota v Barceloně se shodla, že K:fem se ze všech přihlášených staveb v této kategorii nejlépe vypořádal se všemi tématy spojenými s navrhováním staveb pro nakupování: s kontextem velkého nákupního centra ve městě, sociálními souvislostmi nakupování a tématem komerčních značek. „Vypořádal se s těmito aspekty srozumitelně, s elegancí, živostí a důvtipem.

Se svým masivním červeným vysunutým převisem vytváří úžasné drama a divadlo ve městě. Bílé sklo, přecházející do čirého, elegantně krotí obvyklý maloobchodní cirkus, ale stále nechává živé vzrušení z módních značek. Architekti přinášejí světlo do města a do interiéru nákupního centra i v době temných švédských zim,“ zní hodnocení poroty světové soutěže.

Oprášení staré čtvrti
K:fem je součástí čtvrti Vällingby ve Stockholmu, která byla vystavěna před více než půlstoletím jako Nové Město. Tehdy svou urbanisticko-architektonickou koncepcí s využitím výškových budov slavila celosvětový úspěch. Časy se mění. Kdysi moderní čtvrť začala upadat, obyvatelstvo stárnout, malé místní kino i obchody se vyprázdnily. Reprezentace města rozhodla, že nové stockholmské město potřebuje mladou krev. Jeho obnovu má symbolizovat i nový obchodní dům.

„Objekt, podobající se rudě lakované krabičce, stojí na novém vjezdu do centra. Díky několika vrstvám na sobě je do fasády přenesen pocit hloubky. Mléčné sklo postupně průhlední, mění se v bílé body, které směrem k horním partiím objektu mizejí a odhalují červenou kůži za ní. Tak jako chladivé a tenké šaty na horkém těle,“ zní eroticky laděný popis konceptu návrhu kanceláře Gerta Wingårdha, kterému mimochodem letos bylo 57 let a je jedním ze tří hlavních autorů návrhu.

Kancelář Wingårdhs existuje třicet let a začínala interiéry restaurací a malými rodinnými domy. V současnosti zaměstnává 142 lidí a patří k pětici největších architektonických kanceláří ve Švédsku. Na kontě má ambasádu v Berlíně, Švédský dům ve Washingtonu, výzkumné centrum pro společnost AstraZeneca, vítězný návrh olympijského stadionu Victoria ve Stockholmu a desítky dalších realizací.

Značky posilují image – a naopak

Cílem designu této až lascivně lesklé budovy bylo přilákat především vyznavače módy. Značky jsou samozřejmě to, co ve světě prêt-à-porter neboli konfekce přitahuje ženy i mnohé současné mladé muže. Nákupní centrum K:fem ovšem přitahuje velmi nestandardním způsobem – nápisy módních značek jsou rozsvíceny na červeném podkladu v obrovském, 14 metrů dlouhém přístřeší, přesahujícím štít budovy až k silniční komunikaci.

Všechny nápisy jsou vyvedeny ve stejném tónu světla a stejným typem písma. Nectí se loga, přednost má jednotný styl. Lidem, kteří se v módě vyznají, stačí pouze název a už vědí.

Anebo jinak: „Žádné náhodné dodatky nesmějí rušit na míru ušitý design,“ tvrdí autoři. Přístřeší se svítícími značkami tak vytváří zdaleka i zblízka jasně viditelnou image budovy i celého nového předměstského centra Stockholmu.

V  lesklém, ovšem decentnějším stylu je realizován interiér budovy. Tentokrát se zde propisuje téma poloprůsvitného materiálu – převažuje sklo, světlý dekor, nerezové doplňky. Zavěšený strop propouští rozptýlené světlo. Balustráda schodiště se zábradlím, vytvořeným z jemné sítě, působí téměř étericky. Prostor se otevírá do druhého podlaží v jádru budovy, které není v přesném středu, a propouští paprsky světlíkem v nepravidelném tvaru připomínajícím oko.


K:fem – řezy

Jedinou hmotou, která je oddělena od jasně červeného lesklého celku, je černý box na jeho východním konci. Je oddělen pěší zónou a představuje jediný samostatný maloobchod velkého nákupního centra. Stavba navazuje na charakter navazující městské zástavby 50. let minulého století. V podobě nákupního centra K:fem jsou zahrnuty i některé další prvky a detaily přítomné v původní čtvrti Vällingby. Jako například horizontální rozložení obchodů s velkoryse širokými uličkami. Občas se vyskytují kruhové motivy z originálních staveb ve fontánách a dlažbě. Některé původní myšlenky byly rozvinuty, jiné se jen přizpůsobily charakteru místa.

Dříve čtvrť symbolizovalo točící se písmeno V, které představovalo ikonu budoucího Welfare State neboli státu blahobytu. Současnost přinesla novou ikonu – nakupování.

Balustráda schodiště s jemnými sítěmi v zábradlí

Iva Nachtmannová
Foto: Patrik Gunnar Helin, Christian Saltas