Boom obchodních center pokračuje
Galerie(3)

Boom obchodních center pokračuje

Nákupní centra, shopping mally, retail parky, outlety – pojmy, které v Česku rychle zdomácněly a skloňují se ve všech pádech. Černý most, Chodov, Palladium – na rozsáhlé obchodní prostory otevřené v posledních letech v Praze navazuje aktivita developerských firem v regionech. Otevření nových nákupních center zažije letos více než deset českých krajských měst. Horečně se ale staví i v dalších evropských zemích.

Nedávno v Praze oslavovala dokončení hrubé stavby obchodní galerie Arkády Pankrác. Na prodejní ploše 45 000 čtverečních metrů se zde po dokončení na podzim letošního roku usadí sto čtyřicet nových obchodů. Projekt za tři miliardy korun přiláká obchody s módním zbožím takových značek, jako jsou Peek & Cloppenburg, H&M, New Yorker a skupina Inditex se značkami Zara a pod. Poptávka po obchodních plochách v Arkádách Pankrác je velmi vysoká,“ říká Josef Tobek, jednatel společnosti ECE Praha, která je spolu se společností Unibail-Rodamco developerem obchodního centra.

Arkády Pankrác jsou jen jedním z mnoha obchodních center, které se v současnosti v Česku staví. V Liberci například buduje společnost ECE Galerii Liberec, zatímco ING Real Estate ve stejném městě rozšiřuje nákupní centrum Nisa Liberec. Ve Velkém Meziříčí se chystá na místě zchátralého areál Svitu vystavět supermarket s retail parkem společnost CPI Group, která před pár týdny otevřela v Praze–Vysošanech obchodní galerii Fénix 13 se 12 000 m2 pronajímatelných ploch.

„Chystáme se vybudovat dvě až tři nákupní centra v regionálních městech,” řekl vloni na podzim David Halfi, CEO společnosti AFI Europe Czech Republic. Jeho slova jsou pro tento segment trhu příznačná a mimoděk charakterizují, k jakému rozmachu v budování maloobchodních prostor v Evropě v posledních letech dochází. Po metropolích a dalších velkých městech se pozornost soustředí na regionální centra a menší města, ve kterých rostou retail parky jako houby po dešti. Horečná aktivita není ale omezena jen na Českou republiku.

Na špici je Rusko

V roce 2007 bylo v Evropě dokončeno více než 6 milionů čtverečních metrů nových obchodních center, což je o jeden milion více než v roce 2006. Uvádí se to ve zprávě Shopping Centre Development vydané společností Jones Lang LaSalle. Tento boom vede východní Evropa v čele s Ruskem, které je nejaktivnějším trhem (v roce 2007 zde vzniklo čtyřicet budov s 1 milionem čtverečních metrů ploch). Těsně následovala Itálie (s 0,8 milionu čtverečních metrů ploch) a Polsko (0,7 milionu čtverečních metrů). Stále vysoce aktivní jsou Německo, Turecko a Španělsko navzdory tomu, že zde bylo v předchozím roce dokončeno méně maloobchodních nemovitostí.

Ohniskem developerských aktivit byla v roce 2007 střední Evropa, za ní následoval zájem o jižní Evropu. Západní Evropa byla dle očekávání relativně utlumená, rozvoj se vydal spíše směrem k rekonstrukcím a rozšíření stávajících budov.

Neville Moss, vedoucí evropského výzkumu trhu maloobchodních nemovitostí společnosti Jones Lang LaSalle očekává, že současné trendy budou v příštích dvou letech pokračovat. Ruské objemy jsou se svými více než 6 miliony metrů čtverečních ohromné a představují téměř čtvrtinu nových plánovaných prostor v Evropě v letech 2008 a 2009. „Přes dva miliony metrů čtverečních nového prostoru předpovídáme ve stejném období v Itálii, Turecku a Polsku. Více než 1,5 milionu čtverečních metrů na každém z trhů ve Velké Británii, Německu a Španělsku a přes 1 mil. m2 v Portugalsku a rychle se rozvíjející Ukrajině,“ říká Neville Moss.

V Rusku jsou stále nejaktivnějšími trhy Moskva a Petrohrad. Navzdory rychlému nárůstu poptávka po nových prostorách více než udržuje rychlost s nabídkou a míra neobsazenosti je tak nižší než 1%. Očekává se, že tento vývoj bude pokračovat po dobu následujících tří let.

Retail warehousing – existující plochy a výše nájemného

Ve střední Evropě vítězí Češi

Češi vedou ve výstavbě maloobchodních parků ve střední Evropě. V přepočtu na tisíc obyvatel mají k dispozici 117 m2 prodejních ploch, následují Maďaři s 90 m2 na tisíc obyvatel. Poláci jsou zhruba na třetině s 34 m2 na tisíc lidí, čísla za Slovensko jsou ještě podstatně nižší. Vyplývá to ze studie European Retail Warehousing 2008, analyzující trhy patnácti evropských zemí, kterou zpracovala světová poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Země střední Evropy přesto zůstávají daleko za západní Evropou. Irové, kteří vedou žebříček, mají 431 m2, druzí Francouzi 378 m2 a třetí Rakušané 354 m2 prodejních ploch na tisíc obyvatel.

„Očekáváme, že v příštích několika letech bude výstavba velkoplošných prodejen v Česku pokračovat silným tempem. Podíváme-li se na okolní země, jsme z hlediska nájmů v tomto regionu nejdražší. Je to dáno úrovní nabídky a poptávky a poptávka po prodejních plochách je u nás zatím stále vysoká,“ říká Jiří Kristek, vedoucí týmu pronájmu retail parků ve společnosti Cushman & Wakefield v Čechách a na Slovensku.

Geografické rozložení retail parků v České republice je relativně rovnoměrné ve všech regionech. Novým trendem je expanze tohoto formátu obchodních ploch do stále menších měst, jako Hranice na Moravě, Rakovník, Příbram, Vyškov a další. Letos je výstavba retail parků plánovaná například v Břeclavi, Neratovicích, Krnově atd.

K hlavním hráčům na straně developerů v České republice patří například rakouský StopShop, německá Sallerova výstavba či česká Intercora. K nejaktivnějším operátorům (nájemcům) se řadí Takko (móda), Okay (elektro), KIK (móda), KIKA (nábytek), Sportisimo (sport) nebo Asko (nábytek) a další.

Úspěšní se rozrostou

Podle studie Prague City Report, kterou vydala společnost Jones Lang LaSalle jsou maloobchodní prostory v Česku aktivním sektorem. Na konci roku 2007 činil celkový objem prostor v moderních nákupních centrech v Praze přibližně 700 000 m2. Došlo ke zvýšení objemu o 50 000 m2, především díky dokončení projektu Palladium (40 000 m2) společností EPD v centru města. Dalším významným nově zprovozněným maloobchodním objektem byl první factory outlet na Praze 10 s názvem Fashion Area (18 000 m2 – první fáze), který postavily společnosti TK Development a GVA Grimley.

Na druhou polovinu roku 2008 je v Praze plánováno zprovoznění dvou významných projektů — Arkády Pankrác (40 000 m2) na Praze 4 a druhý pražský factory outlet od společnosti ED Consulting, který bude pod názvem Galeria Moda (30 000 m2) zprovozněn nedaleko ruzyňského letiště.

Další outletové centrum se chystá otevřít developerská společnost Devo Group v březnu příštího roku. Outletové centrum Exit 66 nyní vzniká, jak název napovídá, na 66. kilometru dálnice D1. „Jedná se o jedinečný projekt v českých zemích, který na jednom místě nabídne zákazníkům procházku po nejvýznamnějších světových centrech módy: Paříží, Londýnem, Římem, Prahou i New Yorkem,“ říká Zdeňka Vévodová, obchodní a marketingová ředitelka Devo Group.

Rovněž více než deset českých krajských měst podle Prague City Reportu zažije v roce 2008 otevření nových nákupních center. Například se jedná o Palác Pardubice (18 000 m2) od společnosti AFI Europe, dále o projekt Forum Liberec (18 000 m2 – první fáze) od společnosti Multi Development a o rozšíření Avion Shopping Parku Ostrava. V roce 2008 bude rovněž dokončena celá řada retail parků od developerské společnosti Intercora a také od společnosti Immoeast v souladu s jejich koncepcí Stop Shop.

Ve střednědobém horizontu je plánováno rozšíření úspěšných nákupních center, jako je například Centrum Černý Most, ­Centrum Chodov nebo Inter Ikea v Brně, což z dlouhodobého hlediska zajistí výraznou regionální pozici těchto projektů.

Poptávka po maloobchodních prostorách v Praze je nadále vysoká v případě dobře zavedených nákupních center, retail parků a prvotřídních lokalit na hlavní obchodní třídě. Značky módních oděvů jako například H&M, C&A a Zara si udržují vedoucí pozici na trhu. Firmy Peek & Cloppenburg, Lindex and Conbipel, Monton, Top shop, Body Shop nebo Almi Decor, které nově přicházejí na trh, si již zajistily nebo hledají vhodné lokality.

V případě prvotřídních nákupních center, po nichž je velká poptávka, je dosahováno úrovně nájemného ve výši 90 Euro za m2 za měsíc. Vzhledem k velmi omezenému objemu prostor na hlavní obchodní třídě v Praze jsou zaznamenávány nájmy ve výši až 150 Euro za m2 za měsíc.

V Evropě kvetou parky

Průzkum společnosti Cushman & Wakefield ukazuje, že začala dlouho očekávaná transformace trhu velkoprostorových prodejních ploch v Evropě. Místo samostatně stojících jednotek a klastrů se začíná prosazovat vyspělejší formát maloobchodních parků, který lépe vyhovuje potřebám nájemců i spotřebitelů a představuje z hlediska investorů životaschopnější kategorii aktiv.

Nájemců maloobchodních skladů přibývá. Vedle převažujících prodejen pro kutily, prodejců nábytku a diskontních prodejen přibývá i tradičních firem spojovaných spíše s městy a obchodními centry, které se snaží rozšířit svůj záběr i mimo města. Tento trend se posledních deset let projevuje ve Velké Británii. Tyto maloobchodníky lákají nižší náklady a větší plocha i dobrá dostupnost a snadnost parkování.

Lidmila Ziková
Foto a vizualizace: archiv společnosti ECE