Letiště Berlin Brandenburg Willy Brandt
Galerie(9)

Letiště Berlin Brandenburg Willy Brandt

Partneři sekce:

Hlavní myšlenkou architektů bylo vytvořit jeden propojený dopravní celek, který by poskytoval cestujícím maximální přepravní komfort.

Dispoziční rozmístění budov letiště

Nové letiště Berlin Brandenburg sestává ze dvou letištních terminálů a letištního města, které se nachází mezi paralelními startovacími a přistávacími drahami. Součástí letiště jsou i čekací zóny situované v západní části, jakož i servisní a dopravní zóny situované ve východní části. Všechny elementy jsou v souladu s axiálností celého systému a vytvářejí architektonicko-funkcionální celek.

Železniční nádraží, které se nachází přímo pod terminálem, propojení silniční a letecké přepravy se spojují v jednom centrálním uzlu a jsou v souladu s myšlenkou architektů vytvořit jeden propojený dopravní celek, který by poskytoval cestujícím maximální přepravní komfort.

Po vstupu přes východní bránu se dostávají cestující z Brandenburgu na vnitřní nádvoří. To je součástí letištního města, které je umístěno v centru letiště.

Terminál vytváří strukturální jádro letiště. Budovu terminálu tvoří hlavní hala a před ní ležící přístavní mola. Vysoká, prosvětlená hala slouží primárně k odbavování cestujících – check-in a odbavení zavazadel, a její součástí jsou obchody a prostory s občerstvením. Je to prostor, kde se setkávají všichni cestující a všechny přepravní možnosti. Čistá prostorná dispozice v kombinaci s přirozeným osvětlením přispívá k optimální orientaci v prostoru a k tvorbě vysoce kvalitního vnitřního prostředí.

Velkorozměrové stropní desky přemosťují rozličné funkční zóny. Cílem konstrukce je dosažení co největšího souladu struktur, prostorových souvislostí, funkcionality a stavební identity.

Velkorysost a jasnost terminální haly v kombinaci s motivem kolonády podtrhují architektonický výraz letiště.

Investor: Flughafen Berlin-Schönefeld GmbH v zastoupení Prof. Dr. Reinnerem Schwarzem a Dr. Manfredem A. Körtegem
Projekt: Meinhard von Gerkan a Hubert Nienhoff s Hajo Paap
Vedoucí celého projektu: Hajo Paap

Projektový management
Terminál: Marin Glass
Výstavba: Patra Charlotte Kauschus
Specifické provozní budovy: Rüdiger von Helmolt
Manažér zmlúv: Jochen Köhn
Manažer výstavby: Knut Nell
Architektonické studio: gmp
Řízení projektu: WSP-CBP Beratende Ingenieure GmbH
Projekt nosné konstrukce: schlaich bergermann und partner, Schlüssler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH

Projekt osvětlení: Conceptlicht
Vizuální komunikace: Moniteurs
Návrh volného prostranství: WES Berlin

Zastavěná plocha
Terminál: 326 000 m2
Železniční nádraží: 25 000 m2
Specifické provozní budovy: 35 000 m2
Parkovací dům/půjčovna aut: 130 000 m2
Doba výstavby: 2008 až 2012


Startovací dráha


Přístavní mola se nacházejí před budovu terminálu.


Nosnou konstrukci tvorí železobetonový skelet v kombinaci s velkorozměrovými stropními deskami a s ocelovými konzolami, které jsou podepřeny ocelovými sloupy.


Budovu terminálu tvoří hlavní hala a před ní ležící přístavní mola. Vysoká, prosvětlená hala slouží primárně k odbavování cestujících – check-in a odbavení zavazadel.


Podélný řez budovu letiště. Pod terminálem se nachází železniční nádraží.


Mezi paralelními startovacími a přistávacími drahami je umístěno letištní město.


Součástí letištního města je vnitřní nádvoří.


Vnitřní nádvoří žije vlastním životem. Výrazně přispívá ke zpříjemnění pobytu cestujících na letišti.

TEXT: gmp Architekten, wad
FOTO: gmp Architekten, JSK International
Vizualizace: Björn Rolle