Oranžový experiment: Le Cube Orange
Galerie(11)

Oranžový experiment: Le Cube Orange

Historické město Lyon, které leží na téměř půli cesty mezi Paříží a Marseille, není třeba zvlášť představovat. Půlmilionová metropole regionu Rhône-Alpes má dobré jméno nejen mezi obchodníky s hedvábím, ale je to i gastronomické centrum Francie. V posledních letech si získává uznání i odvážným přístupem k moderní architektuře. Příkladem je Le Cube Orange.

Území lyonského přístavu plného jeřábů a skladišť se stává v rámci revitalizace prostředí živnou půdou pro experimenty. Projekt z dílny pařížských architektů Dominique Jakoba a Brendana MacFarlana přináší svěžest do ocelové a šedé, která vládla na břehu řeky Saôny. Zkušení architekti mají za sebou kus práce v oblasti projektování kancelářských i obytných budov, škol a sportovních center. Zúčastnili se nesčetných soutěží a MacFarlane, který je nositelem několika prestižních francouzských ocenění, přednáší jako hostující profesor na univerzitách v Německu, Holandsku, Velké Británii, ve Spojených státech a na Novém Zélandu. Le Cube Orange, oranžová kostka, je sídlem vedení developerské společnosti. Oranžová barva je typická pro průmyslové nátěry. Tedy v přístavní zóně žádná novinka, ale použitím na fasádě administrativní budovy činí z jednoduchého architektonického konceptu nepřehlédnutelný objekt. Ve své podstatě je návrh totiž opravdu jednoduchý. Korpus budovy tvoří pětiúrovňová konstrukce z betonových sloupů. Rozměry obdélníkové základny jsou 29 × 33 metrů. Zbývalo vyřešit problém prosvětlení kancelářských prostor a najít způsob, jak osvěžit vztahy v budově i mezi jejími uživateli. Autoři koncipovali svůj projekt jako příspěvek k udržitelnému rozvoji respektováním zásady prosvětlení kancelářských prostor denním světlem a přirozenou regulací tepelné pohody vnitřního prostředí pomocí tepelných čerpadel.

Lyonský projekt je odvážným zpestřením kovově-skleněného světa kancelářských budov.

Vítaným osvěžením kancelářské rutiny jsou balkony a terasy.

Efektní atrium

Architekti pracovali s celou sérií různých objemových průniků. Nakonec do objektu nechali vniknout tři seříznuté jehlany. Největší „zásah“ dostal roh nábřežní fasády. Vytváří tak jedinečný a téměř až apokalyptický efekt v podobě originálního atria. Vizuálně nečekaně propojuje protilehlé interiéry pomocí balkonů a lodžií , které jsou vítaným osvěžením kancelářské rutiny. Jehlanovitý tvar přímo vtahuje vnějšího pozorovatele do dění v interiéru budovy. Podobně, kónickým obloukem, je vytvarován i vstup do budovy. Architekti se snažili docílit dojmu odsazení jejich kostky od sousedního trojobloukového objektu. Poslední objemový zásah je na velkorysé střešní terase s panoramatickým výhledem na celé město. Komínovým efektem napomáhá provětrávání vnitřních prostor. Samostatným příběhem budovy je její předsazená lehká fasáda. Ta vytváří hravý krajkový ornament zdánlivě náhodných kruhových otvorů. Doplněn je jemnou strukturou výplně rámové konstrukce. Perforace rozpixelovává pohledy na dění venku, zejména obrázky pracovního ruchu na vodní hladině.

Projekt vyjadřuje svou autonomii odsazením od blízké obloukové haly.

Autorský interiér

Architekti pracovali i na návrhu interiéru výstavní síně společnosti RBC. Jejich záměrem bylo spojit svět architektury a designu s jedinečností genia loci do výjimečného zážitku. Výstavní prostory pojali jako analogii k říčním vlnám a nechali je běžet celým interiérem. Otvory ve vlnách, jednotlivé alveoly, jsou vytvořeny na míru každému ze šedesáti designových kousků nábytku. Lyonský hranatý pomeranč je odvážným, a zejména osvěžujícím zpestřením kovově-skleněného světa kancelářských budov. Samozřejmě, realizace takového díla vyžaduje, aby autoři měli v partnerském dialogu na druhé straně investora, který ví, co chce, a zároveň nechá architektům dostatečný tvůrčí prostor na zrealizování jejich požadavků.

Řez

Oranžová kostka v Lyonu
Místo: Quai Rambaud , Lyon
Investor: Rhône Saône Développement
Soutěž: 2005
Realizace: 2011
Plocha: 6 300 m2
Rozpočtový konzultant: Michel Forgue
Elektroinstalace: Alto Ingénierie
Akustika: Avel Acoustique
Konstrukce: RFR GO +
Fasády: T.E.S.S

TEXT: Mária Nováková
Foto: ROLAND HALBE, NICOLAS BOREL