Barevné kanceláře s cukrovinkami
Galerie(5)

Barevné kanceláře s cukrovinkami

Do nového se zaměstnanci společnosti Mondelez přestěhovali tak, že v pátek byli ještě v předešlých prostorách a v pondělí už jejich kroky směřovaly do Digital parku v Bratislavě. Co všechno tomuto finále předcházelo?

Korporátní design firmy Mondelez je velmi barevný. Nelze se divit, jde o společnost, která produkuje různé cukrovinky a další potraviny. Architekti měli proto za úkol použít sedm různých výrazných barev. Vyřešili to jasnou převahou bílých ploch a barevnými detaily. Barvy tak fungují jako naváděcí systém – orientaci usnadňuje barevnost koberce, velkoplošných fototapet a polepů s grafickými motivy a písmem.

Velký prostor člení různě tvarované příčky.

Korporátní identita je otisknutá i do grafických prvků.

Dělit nemusejí jen klasické příčky

Kanceláře mají nájemní plochu přes 4 900 metrů čtverečních, bylo třeba prostory rozčlenit do menších celků a oživit je. Aby prostředí nebylo vizuálně monotónní a aby se zaměstnanci navzájem nerušili, architekti vložili do interiérů několik zajímavých prvků, v první řadě dělicí stěny. Ty jsou zaoblené a jejich jemné linie narušují jinak pravoúhlé uspořádání pracovních míst. V místech přerušení otevírají průhledy přes celý kancelářský prostor až do exteriéru na druhé straně budovy. Druhým prvkem jsou setkávací místa. Mají různou barevnost i různé tvarování a jsou určeny pro neformální schůzky, rychlé porady či krátká školení nebo brainstorming. Ozvláštňuje je kreativní sezení a barevný motiv přenesený z podlahy až ke stropu. Dalším vybočením z kancelářského stereotypu jsou čajové kuchyňky, kde si zaměstnanci mohou dát rychlý oběd či kávu s kolegy. Kromě toho je zaměstnancům k dispozici i větší jídelna. Nakonec velký prostor člení i strategicky rozmístěné zasedací a tréninkové místnosti.

Velký prostor člení různě tvarované příčky.

Akustickou clonu tvoří barevné zaoblené paravány.

Co přesně zákazník chce?

Vytvořit nové pracovní prostředí pro téměř 550 zaměstnanců není jednoduché zadání. „Předtím, než jsme se pustili do projektování, designu a realizace zařízení prostoru, museli jsme si ujasnit základní potřeby a požadavky, které má každý zákazník jiné. Kladli jsme si otázky a hledali odpovědi. Jak bych viděl budoucí organizaci zákazníka? Jaké typické potřeby musí být nutně zohledněny, co se týče hlavního předmětu podnikání dané firmy? Jaké budovy, případně jaká nájemní plocha by těmto specifickým požadavkům nejlépe odpovídala?“ přibližuje tvůrčí proces architekt Adam Cifra z DELTA Projektconsult. „V rámci workshopů zaměřených na potřeby klienta se rozhodlo o mixu open space a kanceláří se zasedacím prostorem. Kromě toho měli různé dodatečné, společně využívané prostory podporovat formální i neformální komunikaci pracovníků. U hlavní recepce je vytvořen centrální prostor pro konference a semináře, jakož i infrastruktura pro mnohé malé pracovní skupinky,“ vysvětluje architekt a dodává: „Na základě této, v konkrétních číslech kvantifikované specifikace potřeb následovalo ověření, které z uvažovaných nájemních prostorů by nejvíce odpovídaly jednotlivým požadavkům. Tyto poznatky se využily, aby byly korigovány některé z technických a koncepčních bodů v posledních kolech jednání a nájemné nabídky byly tomu přizpůsobeny.“

Orientaci usnadňuje také osvětlení, které je vždy podřízeno funkci daného prostoru. Neformální prostory pro setkávání jsou zvýrazněny závěsnými svítidly.

Orientaci usnadňuje také osvětlení, které je vždy podřízeno funkci daného prostoru. Neformální prostory pro setkávání jsou zvýrazněny závěsnými svítidly.

Nepodcenit detaily

„Poté, co padlo rozhodnutí ohledně nájemní plochy, byla po technické stránce precizně zformulována nájemní smlouva, aby bylo jasné, jaké výkony a jaké náklady převezme v průběhu provádění nájemník, a jaké výkony zorganizuje samotný nájemce. Na základě hloubkové, zákaznicky orientované analýzy v popředí, jakož i na základě v průběhu hodnocení budovy získaných poznatků ohledně jejích vlastností a stavebních omezení, mohl být dokončen koncept a následně projekt interiéru a zařízení ušitý na míru. Dobrá znalost celkové situace umožnila stanovit velmi přesný investiční odhad nákladů a časový plán realizace,“ objasňuje detaily řízení projektu Adam Cifra. Martin Pongratz z M.O.O.CONu zdůraznil: „Právě při časových a rozpočtových omezeních je rozhodující dokonalá fáze přípravy projektu. Specializujeme se na to, aby byl v týmové spolupráci s architekty prostřednictvím projektového managementu úspěšně připraven a řízen celý proces. Při korporátních přesunech se často podhodnotí rozhraní mezi různými profesemi a partnery. Výsledkem může být kvalitativní nebo nákladový odklon od původně definovaného rámce.“ Po ukončení všech stavebních úprav a prací v interiéru následovala příprava organizace stěhování, které proběhlo v rámci jednoho víkendu.

Stěhování firmy proběhlo během jednoho předvánočního víkendu.

Stěhování firmy proběhlo během jednoho předvánočního víkendu.

Proces přesídlení

„Klienti si často neumí představit nástrahy, které proces přesídlení může představovat při hledání nového objektu pro sídlo firmy,“ říká Erik Štefanovič z DELTA Projektconsult a dodává: „Často se stává, že si malé firmy pronajmou zbytečně velký prostor a velké firmy zase trápí nedostatek plochy z důvodu nesprávné počáteční koncepce.“ Právě s tím a celým procesem přestěhování může pomoci odborný manager, jako tomu bylo v případě společnosti Mondelez. „Správný partner na přesídlení zde může ušetřit několikanásobně více nákladů, než je jeho honorář,“ říká Erik Štefanovič. Spolu s naším dlouhodobým partnerem, firmou M.O.O.CON, se nám podařilo vytvořit kompletní balíček, který nejenže splnil očekávání investora ve všech třech rozhodujících oblastech – nákladů, kvality a termínu, ale také se podařilo celý proces maximálně zefektivnit a přidat mu tak dalšími zajímavými službami navíc, jako například transparentní realizací formou OpenBook, na celkové hodnotě. Tímto přístupem bylo možné vytvořit celek, který zpříjemní pracovní prostředí, a tím mimo jiné automaticky zvyšuje výkonnost zaměstnanců.

Korporátní identita je otisknutá i do grafických prvků.

Korporátní identita je otisknutá i do grafických prvků.

Sídlo firmy Mondelez

Místo: Digital park, Bratislava
Návrh interiéru: DELTA Projektconsult Slovakia s.r.o.
Processmanagement: M.O.O.CON GmbH.
Realizace fitout-u: Penta Investments s.r.o.
Investiční náklady: cca. 2,1 mil. eur
Architektonický koncept: 27. 6. – 4. 7. 2014
Realizační dokumentace: 1. 7. – 1. 8. 2014
Stavební úpravy: 4. 8 – 7. 11. 2014
Realizace nábytek a designové prvky: 7. 11. – 1. 12. 2014
Stěhování: 6. – 7. 12.2015
Výpočet osvětlení, projekce, dodávka a technická podpora při montáži: AK L, s. r. o.
Hliníkové profily s LED světelnými zdroji: AK L, s. r. o.
Grafický návrh interiéru, velkoplošné tapety, sklodekorativní fólie, 3D loga, dodávka a aplikace: Bright, s. r. o.
Interiérové řešení odpočinkových zón a jednacích prostor: Neudoerfler Office Systems s.r.o.

TEXT: Mária Nováková, red
FOTO: Dano Veselský

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.