Krajinářská architektura a umění oživily Krnov

Landscape festival se rodil v letech 2013 a 2014 v Praze, ale konal se již také v Opavě, Ostravě a Plzni. A právě na své působení ve Slezsku navázal letošním zářijovým devátým ročníkem, v němž obrátil svou pozornost ke krajině Krnova. Projekt, který pořádala Galerie Jaroslava Fragnera, usiluje o osvětu a mezioborový dialog nejen českých, ale také mezinárodních odborníků, umělců, politiků a široké veřejnosti.

Formou architektonických intervencí a uměleckých instalací, výstav, happeningů a odborného programu chtěl festival zdůraznit význam veřejného prostoru a zeleně pro město. Vyhledal degradované a diskutabilní plochy, které mají potenciál stát se novými centry kulturního a společenského života. Tato místa se snažil oživit, kultivovat a nastínit jejich budoucí možný rozvoj.

Základní ideou Landscape festivalu je zvýšení povědomí o rozsahu, smyslu a významu oboru krajinářské architektury ve vztahu k současné architektuře, umění a veřejnému prostoru. Pravidelně a cíleně se koná kromě Prahy i v dalších městech České republiky nejen proto, aby zkoušel nová prostředí, ale také aby byl ambasadorem témat krajinářské architektury a umění ve veřejném prostoru i mimo velká města.

HOUPACKA 34A0972 min
HOUPACKA 34A1807a min
LAVICKA 34A1840 min

Poprvé v Krnově

Devátý ročník Landscape festivalu se konal poprvé v Krnově, potřetí se tak vrátil do Moravskoslezského kraje. Mimo historické centrum vedl například k areálu sportovišť u Sokolovny, do okolí krnovských řek, na Sídliště pod Cvilínem, ale i na samotný vrch Cvilín. Trasa festivalu provedla návštěvníky Krnovem tak, aby upozornila na výjimečné množství parků a dalších typů městské zeleně a podtrhla jejich architektonický, krajinářský, přírodní a rekreační potenciál.

Návštěvníci mohli na různých místech města objevovat umělecké instalace a architektonické intervence například Jana Tyrpekla, Patrika Hábla, Veroniky Richterové, Martina Zeta, Jakuba Rajnocha, Tomáše Tepera, Petra Valera, Petra Bulavy, Ladislava Plíhala, Lukáše Výtiska, studia Archwerk, Ateliéru 38 nebo U/U architektů.

34A2180 houpacka © Jan Langer min
Detail houpačky | Zdroj: Jan Langer

„V uplynulých letech jsme začali s přípravou řady projektů, které mají dva společné jmenovatele: veřejný prostor a krajina. Klademe si hned několik cílů. Chceme vytvořit lepší prostředí pro život našim občanům, chovat se šetrněji k životnímu prostředí, podpořit lokální ekonomiku a také vrátit do veřejného prostoru umění. Tomu všemu se věnuje Landscape festival ve formě praktických ukázek, dočasných i trvalých instalací, přednášek a diskusí. Těším se, že po dlouhých měsících zákazů a omezení Krnov na mnoha místech ožije. Jsem hrdý na to, že letošní ročník hostí naše město,“ uvedl před konáním festivalu starosta Krnova Tomáš Hradil.

„Site-specific“ instalace

Autoři Lukáš Výtisk a Ola Sikora z ateliéru Idealist studio vytvořili na vrchu Cvilín netradiční mobiliář ve tvaru kruhu. Tři dřevěné objekty rámují tři pohledy do krajiny a umožňují návštěvníkům na chvíli spočinout v kruhu a kochat se ničím nerušenými výhledy.

Architekt Jan Tyrpekl se věnoval tématu sociálního distancování během pandemie. Navrhl „Long social distance“ houpačku, která i přes velkou vzdálenost mezi houpajícími se návštěvníky umožňuje velký zážitek. Autorovi se tak podařilo s pomocí objemné samonosné konstrukce z dřevěných latí přeměnit nevýhodu na přednost.

Standardní tvarosloví městského mobiliáře mění lavička SQUID navržená architekty Martinem Gsandtnerem a Ondřejem Pokojem, která oživila parkovou plochu u krnovského kina Mír. Polymorfní forma vychází z flexibilního tvaru mořského organismu. Nabídla komfortní místo pro ležení, sezení a další aktivity, čímž kultivuje veřejný prostor v okolí kina Mír.

Systém konstrukce z profilovaných řezů eliminuje spotřebu materiálu a umožňuje kontrolovat poréznost tvaru. Výroba lavičky, jíž se ujala společnost Natureon Czech Design, vyžadovala použití současných technologií jako „low-poly modeling“, parametrické projektování a CNC frézování.

HLAVNI TRI KRUHY 34A1933 min
Tři kruhy | Zdroj: Jan Langer

Doprovodný program

Kromě „site-specific“ instalací proběhlo v rámci festivalu sochařské sympozium zaměřené na park u autobusového nádraží, landartový workshop studentů krajinářské architektury z ČZU konaný na vrchu Cvilín, architektonický workshop studentů z Fakulty architektury VUT a studia Archwerk na Hlavním náměstí.

V rámci podzimního programu se konala například Letní škola architektury studentů z Fakulty architektury VUT, debata městských architektů (15. září 2021) nebo soutěž mladých zahradníků nazvaná Lipová ratolest. Součástí festivalu bylo také několik výstav.

Článek vyšel v časopisu ASB 4/2021.

Jolana Říhová