Výstava Salone Satellite: mladí designéři na milánském veletrhu
Galerie(12)

Výstava Salone Satellite: mladí designéři na milánském veletrhu

Na letošním největším mezinárodním veletrhu nábytku v italském Miláně se jako každý rok v rámci výstavy Salone Satellite představila i řada mladých, nadějných designérů a studentů designu z celého světa. Spojuje je nadšení pro práci, neotřelé nápady a nový pohled na obyčejné věci.

Přehlídka mladého designu nazvaná Salone Satellite se zrodila v roce 1998 s cílem představit na jednom místě tvorbu nejslibnějších mladých designérů z celého světa a spojit je s nejvýznamnějšími podnikateli a renomovanými výrobci. Z výstavy se ihned stala unikátní observatoř mladé mezinárodní kreativity: mnoho z projektů zde prezentovaných jako prototypy se během čtrnácti předchozích ročníků podařilo uvést do výroby a mnoho ze zúčastněných návrhářů se stalo významnými osobnostmi na poli designu. Letos v polovině dubna se hlavního milánského veletrhu zúčastnilo nebývalé množství někdejších studentů, kteří se zde poprvé představili v rámci Salone Satellite a dnes již reprezentují renomované značky.

Ocenění
Každý rok tak kolem sedmi set mladých designérů do 35 let a studentů prestižních škol designu vystavuje své projekty a nápady a jejich návrhy jsou posuzovány a hodnoceny prestižní výběrovou komisí složenou z mezinárodních odborníků ze světa designu, architektury a médií. Také letos se objevily nadějné talenty. Porotu nejvíce zaujal projekt Portugalky Taniy da Cruz, žijící v Itálii, která představila flexibilní akustický systém z korku nazvaný Braque – ekologický, funkční i estetický.
Dalším oceněným projektem byla tkanina Plastex z plastových tašek od trojice egyptských návrhářek Mariam Hazem, Hend Riyadh, Hadwa Omran z ReStudia. Třetí cenu Salone Satellite získal tchajwanský designér Hanhsi Chen ze studia Poetic LAB, který prezentoval ručně foukané lampy Wave vytvářející působivé světelné efekty.

Řemeslo
Z oceněných projektů je zřejmé, co přehlídku spojovalo. Hlavním tématem 16. ročníku výstavy bylo propojení klíčových složek návrhářského světa – designu a řemeslného zpracování, obojího ve službách průmyslu. Dnešní mladí designéři sdílejí silný pocit potřeby propojit řemeslnou tradici s moderními technologickými možnostmi, které nabízí současná průmyslová výroba.

A skutečně existuje mnoho firem, kde hraje zručný řemeslník – znalec tradičních technik – důležitou roli v dialogu mezi návrháři a výrobci a přináší řemeslné know-how při výrobě finálního prototypu. Na toto téma proběhla v rámci festivalu i řada přednášek a workshopů, které ukázaly, jak se různé materiály, např. sklo, dřevo a kov dají různě zpracovat.

Koupelnový set Magnifico s multifunkčním rámem, Cristalplant. Selene Tunesi, Itálie. Prstenec slouží jako rám zrcadla odrážející světlo i jako nástavec na umyvadlo, z něhož v mžiku vykouzlí vaničku pro děti.


Čajový stolek Banquete, dřevo, textil, kůže. Micomoler, Španělsko.


Předsíňová police Shingle, kůže, dřevo, hliník. Hanna Krüger, Německo. Designérka se inspirovala tradičním prvkem venkovské architektury – šindelem – a dala mu nový rozměr. Jeho forma ji navíc přivedla k variabilnímu řešení, které si žádá dnešní doba.


Skládací stolek Torque, dřevo, laminát. Design Soil, Japonsko.


Pohovka Cay, dřevo, textil. Alexander Rehn, Německo.


Židle Thursday, dřevo, textil. Isabela Ahm, Dánsko. Návrhu předcházel pečlivý průzkum – designérka pozorovala, jak si ženy mají ve zvyku sedat po náročném dni a co při tom dělají. Všechny tyto poznatky pak převedla do tvaru a řešení své židle.

TEXT: DOMINIKA ZÁVESKÁ, KATEŘINA KOTALOVÁ
FOTO: ARCHIV DESIGNÉRŮ

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.