Středoevropský design jako laboratoř skutečného světa
Galerie(7)

Středoevropský design jako laboratoř skutečného světa

Na Mezinárodním bienále designu v Saint Étienne se v listopadu loňského roku představily dvě odlišné polohy designu. Každá ze šesti zúčastněných zemí dostala prostor v rámci výstavy Laboratoř skutečného světa (Real World Laboratory), aby mohla představit svůj experimentální a produktový design.

Samotný produktový design nedokáže dlouhodobě existovat bez přílivu nových nápadů ani bez experimentování. Výstavu podpořila platforma Kultura střední Evropy, jejímž cílem je přispívat k šíření vědomostí o středoevropském regionu a zvýšit šance jeho tvůrců a umělců. „Věřím, že jsme touto výstavou přispěli ke zlepšení vnímání středoevropských zemí a jejich designu,“ říká koordinátorka projektu Magda Kochanowska.

Cílem této výstavy zdaleka nebylo porovnávat, ba ani hledat společné znaky mezi středoevropskými designéry a jejich tvorbou. Naopak, šlo o to zdůraznit a poukázat na přednosti a zvláštnosti každé země zastoupené na výstavě. Návštěvníci tak měli možnost shlédnout design z Česka, Slovenska, Polska, Maďarska či Slovinska. Pořadatelé k této pětici přidali také Rakousko, protože svou polohou ke středoevropskému regionu náleží a se svými sousedy přispívá k výměně idejí ve střední Evropě.

Každá země se představila prostřednictvím produktů jednoho typu – Česko sklem a porcelánem, Slovensko dopravními prostředky, Rakousko nábytkem, Maďarsko stavebními materiály, Polsko lampami a Slovinsko obuví. „Nesledovali jsme prezentaci nejslibnějších odvětví průmyslu, ale charakteristické tendence,“ vysvětluje koncepci výstavy Magda Kochanowska.

Vybraná díla vypovídají o zemi původu, o rozličných přístupech v designu a poukazují na úsilí středoevropských designérů experimentovat a inovovat. Výsledkem je vlastní design, který často dokázali obdivuhodně designéři vyprodukovat i v atmosféře nejistoty.

Kuchyň jako dílna aneb b2 Kitchen z pera rakouského designérského tria Eoos. Výrobce Bulthaup, 2008. Nejen na každodenní používání je určená souprava pohárů Lana od Jiřího Pelcla. Výrobce Crystalex, a. s., 2006.

„Každá představená země může být právem hrdá na svoji jedinečnost,“ tvrdí koordinátorka projektu. I přes zeměpisnou blízkost prošel každý národ osobitým historickým vývojem a v současnosti se nachází na trochu jiné kulturní a ekonomické úrovni.

„Společná Evropa obhajuje rovnost příležitostí, neměla by nás však nabádat k vymazávání kulturních hranic,” zdůrazňuje M. Kochanowska. Design je tu proto, aby pomáhal přenášet intelektuální hodnoty do každodenního života. „Čím lépe dokážeme ochránit různorodost v tomto globalizovaném světě, tím bohatší bude naše budoucnost,“ dodává.

Větroň Microjet od výrobce Klein Studio přímo integruje lidské tělo do trupu letadélka, 2005/06. Poor light jako siluetu lampy si možno bezplatně stáhnout z internetu. Designér Bartosz Mucha využívá existující světlo tím nejjednodušším způsobem a ukazuje, že je důležitější než samotná lampa. Výrobce Poor Design, 2007.    
Foto: Bartosz Mucha

Lucia Hakelová
Foto: archiv bienále

Autorka působí jako architektka a nezávislá publicistka v Bratislavě.

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.