Seslong, technologie sezení
Galerie(4)

Seslong, technologie sezení

Nejvznešenějším úkolem pro designéra je prý navrhnout židli. Navrhne-li „dlouhou židli“, je tento úkol ještě dvakrát podtržen.

Téma chaise longue se stalo nedílnou součástí evropského návrhářství v průběhu 17. století. Snad možná souvisí s obecným zvyšováním sociální lenivosti ve vrcholném novověku, kterou se od baroka už nikdy nepodařilo vymýtit. Ve druhé polovině 19. století se lenivost dokonce stala předmětem vědeckého zájmu. Pozornost filozofů, mezi nimiž nechyběl ani Immanuel Kant, zapůsobila i na návrháře nábytku, kteří ve stejné době začali vytvářet sofistikované stroje na odpočívání.

Vůbec nejznámější je Chaise Longue navržená Le Corbusierem. Stroj k dokonalému odpočinku odvodil autor z obrazu amerického kovboje, který sedí na židli s nohama vysoko opřenýma o krb, hlavu položenou a kouří dýmku. Velmi sofistikovaný nábytkový kus vytvořil v padesátých letech Osvaldo Borsani pro svou firmu Tecno. Ve své době velmi známé lehací křeslo P 40 je možné ohýbat, napřimovat, naklánět a přitom v každé pozici zůstává velmi pohodlné. Přes veškeré inženýrství dokázal návrhář vtisknout svému dílu velmi elegantní tvar.

Seslong Daniela Bartáka leccos z Borsaniho návrhu uplatňuje po více než padesáti letech znovu. Především je to zaujetí pro hru s technickými systémy. Křeslo je možné nastavit do mnoha rozličných poloh, a to jak celý sedák, tak i jednotlivé opěrky. Kromě spodního nástavného kloubu, jímž ovládá pohyb celého tělesa, jsou ale všechny technické detaily skryté v čalounění. Seslong si proto zachovává eleganci, křivka připomínající logo firmy Nike je skvělým tvarovým abstrahováním pohybu.

Daniel Barták (*1978) se do světa designu narodil. Navrhování nábytku má v rodině Bartáků dlouhou tradici, a tak se přirozeně i nejmladší potomek vydal stejným směrem a vystudoval návrhářský obor na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Jedna z prvních prací, které coby student Ateliéru produktového designu vytvořil, získala v roce 2001 ocenění Vynikající design udělovanou Design centrem České republiky. Spolu s bratrem Alešem založil značku ad design, jejich nejznámější realizací jsou stojany na noviny a časopisy Saurus a Tsunami. Od roku 2004 pracuje ve firmě Form, spol. s r. o., a zaměřuje se především na čalouněný sedací nábytek pro kanceláře i odpočinek. Příklady tvorby Daniela Bartáka jsou zastoupeny ve sbírkách Moravské galerie v Brně.

Co tě baví na designu?

Největší designovou zahradou je příroda – nepřekonatelná, dokonalá a rozmanitá souhra tvarů, funkcí a konstrukce. Příroda je můj největší zdroj inspirace. Proto když jsem dobře naladěn a inspirován, nápady chodí jeden za druhým, až je někdy problém si vybrat. Samozřejmě bez polibku múzy to nejde, ale když nastane taková souhra okolností, pak skicuji a čmárám.

Samotný vznik – to jsou asi chvíle, které mě nejvíc naplňují a baví. Co je podle tebe hlavní úkol, který musí splňovat dobrý nábytek?

Nábytek, který má ambice být dobrým nábytkem, musí splňovat tři základní úkoly. První dva požadavky jsou ergonomie a technologie výroby. Posledním požadavkem a v dnešní době klíčovým je design. Nejvíce doceňuji dosaženou eleganci, hravost a vtip skloubený s nějakým zajímavým konstrukčním či materiálovým řešením.

Proč jsi se ve svém projektu zabýval právě typem chaise longue?

Pro mě bylo prvním lákadlem navrhnout židli. Židle je základem sedacího nábytku, a asi proto mě nejvíc vyzývala. Několik jsem jich už navrhl, některé se vyrábějí a jdou docela na odbyt. Druhé takové velké lákadlo je poprat se s chaise longue. V interiéru je to solitérní kousek, a proto jsou kladeny na tento typ sezení velké estetické požadavky. Solitér je zkrátka velká výzva pro většinu designérů, a zlákala i mě.

Martina Straková
Foto: archiv Daniela Bartáka Moravské galerie v Brně

Autorka pracuje  v oddělení užitého umění v Moravské galerii v Brně