Red Dot: červená pečeť kvality
Galerie(11)

Red Dot: červená pečeť kvality

Malý červený puntík neboli red dot je navzdory své minimalistické podobě už přes padesát let jedním z nejprestižnějších označení kvalitního produktového designu. Značku Red Dot získávají výrobky či návrhy na základě každoroční mezinárodní soutěže Red Dot Design Award. Na konci června tohoto roku proběhlo slavnostní předání cen firmám a tvůrcům za nejlepší produktový design roku 2009. Oceněné byly výrobky, které porotu přesvědčily svou funkční a formální kvalitou a inovativním řešením.

Mezinárodní Red Dot Design Award se uděluje v německém Essenu už od roku 1955 a řadí se mezi největší a nejuznávanější soutěže na světě. Před více než padesáti lety začala výběrem dobře navržených výrobků pro stálou expozici průmyslového designu a pro výstavu spotřebního zboží v dnešním Design centru Severního Porýní-Vestfálska (Design Zentrum Nordrhein Westfalen). Už tehdy pozornost široké veřejnosti upoutala výstava a vybrané výrobky byly označeny červeným puntíkem – pečetí kvality.

Postupně se z této události vyvinula cena mezinárodní a zároveň jedna z největších a nejznámějších cen za produktový design v celosvětovém měřítku. Dnes se Red Dot Design Award dělí na ceny za produktový design, designový koncept a design vi­zuální komunikace. Soutěže v jednotlivých kategoriích probíhají zvlášť a právě nyní, na konci června, byli během slavnostního ceremoniálu v Aalto-Theater v Essenu oceněni nejlepší tvůrci produktového designu. Ty z velkého množství přihlášených vybrala porota tvořená uznávanými designéry a dalšími odborníky z celého světa. Ocenění Red Dot je tak známkou kvality: znamená členství mezi nejlepšími v oblasti designu a obchodu.

Ceny i pro české tvůrce
Mezi oceněné produkty se letos probojovalo skrze více jak 3200 přihlášených výrobků z celého světa jediné české studio. Dvojice designérů Jiří Přibyl a Martin Imrich ze studia Koncern navrhli pro hongkongskou firmu Cybex bezpečnostní autosedačku Aton. Předešlé modely autosedaček Cybex, které rovněž navrhovalo studio Koncern, získaly již řadu ocenění, například během loňského ročníku Red Dot Design Award obdržela sedačka Solution X čestné uznání a další ceny si jejich autoři přivezli z mezinárodního veletrhu Kind + Jugen v Kolíně nad Rýnem.

V minulých letech některou z cen Red Dot Design Award za produktový design získali i další čeští výrobci a designéři: například firma Techo za kancelářský nábytek Focus, firma Dvořák svahové sekačky za sekačku Spider ILD01, Škoda auto dostala Red Dot Award již třikrát a vloni byla oceněná bruska Flexicat Swift od firmy Flexicat Tools.

Z českých designérů pracujících pro zahraniční firmy obdržel toto ocenění pouze Jiří Španihel v roce 2003 za transportní lehátko pro pacienty pro společnost Schmitz und Söhne a Rony Plesl v roce 2007 za sklenici Cleveland navrženou pro firmu Sahm.

Potenciál designu v časech krize
Do letošního kola Red Dot Design Award v kategorii produktový design se přihlásilo rekordní množství firem a designérů z téměř padesáti zemí. Tento zájem, zdá se, potvrzuje, že v době ekonomické krize se pečeť kvality, jakou ocenění Red Dot bezesporu je, pomůže společnostem obstát na místním i globálním trhu. Prudký nárůst účastníků tak demonstruje ekonomický potenciál designu v časech globální finanční krize.

Kvalitní design znamená pro firmy konkurenční výhodu a dnes se stává také rozhodujícím faktorem z pohledu jejího budoucího rozvoje. „V časech krize činí jednotlivé společnosti vědomé rozhodnutí produkovat méně výrobků, avšak kvalitnějších,“ potvrzuje praxi nejen renomovaných firem Peter Zec, zakladatel novodobé podoby soutěže Red Dot Design Award a prezident organizace ICSID (The International Council of Societies of Industrial Design).

Mezinárodní porota neměla lehký úkol. Z více než tří tisícovek produktů jich vybrala a ocenila 683 a téměř 50 z nich obdrželo titul nejlepší z nejlepších, tedy Red Dot: Best of the Best. Dalším 194 designérům a společnostem bylo uděleno čestné uznání.

Největší počet cen a titulů Red Dot putovalo do Asie a především pak na Tchaj-wan. Tato skutečnost dokazuje, že dobrý design už zdaleka není záležitost především západního světa. Oceněné byly letos poprvé i země, které nejsou tradičně spojované s prvotřídním designem, jako Indie, Thajsko, Brazílie nebo Libanon.

Zásady dobrého designu
Mezi hlavní kritéria výběru nejlepších produktů patřil stupeň jejich inovace, funkční a formální kvalita, ergonomie, trvanlivost, symbolický a emocionální obsah, snadná uživatelnost a srozumitelnost a také ekologický aspekt. Tedy vesměs kategorie, které jako indikátory dobrého designu propagovali od padesátých let představitelé slavné vysoké školy Hochschule für Gestaltung v německém Ulmu navazující na myšlenky Bauhausu, především pak hlavní designér firmy Braun Dieter Rahms.

Jeho desatero kritérií dobrého designu je plné stručných, jasných a nezpochybnitelných tvrzení: dobrý design je novátorský, dělá produkt užitečným a srozumitelným, je estetický, nezastarává, je nevtíravý a poctivý, důsledný do posledního detailu, přátelský k životnímu prostředí a co nejjednodušší. V Německu má kategorie dobrého designu své kořeny, a proto se také právě tam cena Red Dot zrodila.

Mezi produkty, které obstály v hodnocení podle stanovených kritérií, jsou spotřebiče, nábytek, nádobí, vybavení koupelen, ložnic i kanceláří, svítidla, sportovní vybavení a módní doplňky, výrobky pro průmysl, zdravotnictví, dále dopravní prostředky a elektronika a v neposlední řadě architektura a interiérový design.

Podoby současného designu
Designéři na finanční krizi vesměs reagují navrhováním harmonického až meditativního designu interiérů i doplňků v čistých přírodních a světlých barvách. Příroda je inspiruje nejen barevností, ale i strukturami a rafinovanou funkčností. Další častou vlastností je modularita a flexibilita, díky níž lze produkty přizpůsobit individuálním potřebám zákazníků. Ti zároveň touží po emocionální náplni věcí, jimiž se obklopují. Nalézají ji mimo jiné v produktech vycházejících z tradičních forem a dekorativních prvků, které interpretují a implementují do současného světa. Také tyto preference uživatelů se snaží designéři naplňovat.

V oblastech, jako jsou svítidla, elektronika, spotřebiče či dopravní prostředky, hraje důležitou roli ekologie a snižování energetické spotřeby. Současné výrobky, jak se zdá, jsou především efektivní, individualizované, interaktivní a přátelské k životnímu prostředí.

Red Dot Design Award v podkategorii architektura a interiérový design získala za svůj návrh keramické dlažby do městských ulic mladá designérka Maruja Fuentes z Portorika. Sadu plastových misek a talířů s vzduchotěsným a vodotěsným uzávěrem k uchovávání potravin vyrábí firma Tupperware už od 40. let minulého století. Jejich design je v podstatě přes šedesát let neměnný a stále se výborně prodává. Řada Allegra nosí čerstvý titul Red Dot: Best of the Best. Společnost Tupperware letos získala hned několik cen za design, a její designéři si ještě převzali cenu v soutěži o designérský tým roku 2009
Lampa Noto od Artemide je dalším oceněným výrobkem s titulem Red Dot: Best of the Best. Autorem návrhu je Michele de Lucchi. Toto závěsné dekorativní svítidlo připomíná tradičního papírového čínského draka, který symbolizuje sílu a věčnost. Místo papíru je z opálového skla, oceli a světla. Lampa s LED technologií navržená zakladatelem finské firmy Tunto Mikko Kärkkäinenem kombinuje tradiční řemeslnou práci a nové technické možnosti. Nemá žádné viditelné ovládací prvky, reaguje na pouhý dotyk ruky.

Kateřina Kotalová
Foto: archiv Red Dot

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.