Patnáct let na trhu
Galerie(2)

Patnáct let na trhu

Belgická společnost Deceuninck Group oslavila minulý měsíc patnáct let působení na českém trhu. O jejím působení v České republice jsme hovořili s Arnoldem Deceuninckem, předsedou představenstva, a Clementem de Meersmanem, generálním ředitelem společnosti.

Proč jste si jako oblast podnikání zvolili právě Českou republiku?

Devadesátá léta minulého století byla pro společnost ve znamení úspěchu a především expanze na další trhy. Díky příznivé politické a ekonomické situaci se společnost rozhodla pro investice v zemích střední a východní Evropy. Česká republika, vzhledem ke své strategické poloze ve středu Evropy, byla vhodným místem pro expanzi východním a jižním směrem a zároveň měla všechny předpoklady stát se logistickým centrem pro celou Evropu. Lze předpokládat, že význam České republiky bude posilovat. Rovněž mentalita obou národů je si velice blízká.

Má český trh nějaká specifika?

Ne, požadavky klientů se nijak zvlášť neliší. Snad jen v Belgii je v oblibě mnohem větší barevnost okenních profilů. Zde se používají zatím profily převážně bílé, nebo imitující dřevo. Současné trendy však směřují k rozmanitosti a barevným kombinacím. Barevnost se dociluje buď povrchovou úpravou foliováním, anebo probarvením profilů, tzn. provedením tepelně tvrzeného nástřiku. Pokud se týká technických parametrů – izolačních vlastností, tady jsou ty požadavky vyšší, nežli máme v Belgii.

Máte nějakou strategii jak obstát v konkurenci? Je pro vás horší konkurence v oboru plastových oken nebo oken z jiných materiálů?

Pokud se týká konkurence v oboru oken z jednotlivých materiálů, není má odpověď zcela jednoznačná. Konkurence opravdu veliká je v oboru bílých plastových oken. To je jeden z důvodů, proč firma na počátku devadesátých let vyvinula barevné profily. Dalším důvodem je, že v Belgii spousta výrobců oken pracuje s hliníkem. Hliník je sice dražší, ale okna mohou mít různá barevná řešení. A to je důvod, proč se snažíme prosadit a konkurovat přijatelnější cenou.

Čím si získáváte českého zákazníka?

Zákazníka si získáváme především kvalitou a kompletním servisem.

Prodávají se více okna do novostaveb, či do rekonstrukcí?

To přesně nevím, ale v rámci Evropy je přibližně 75 % nových oken do rekonstrukcí a 25 % do novostaveb. V České republice je ten poměr možná trochu větší ve prospěch novostaveb.

Komponenty se k nám dováží a okna se u nás pouze kompletují?

Okenní profily se k nám dováží, v Brně se skladují a distribuují k zákazníkům – jednotlivým firmám, které okna montují. Do roku 2006 se profily pouze u nás skladovaly, otevřením nové výrobní haly se výrobní sortiment rozšířil o foliování na čtyřech linkách. Na konci téhož roku k nám byla přesunuta z Belgie výrobní linka na laminaci parapetů, která je jediná v celé evropské skupině Deceuninck Group. Nyní z Popůvek zásobujeme parapety celou Evropu. Možná, že zde v budoucnu instalujeme i extrudovací stroje.

Jakým směrem se ubírá inovace? Jaké jsou vaše další strategické cíle?

S výrobou oken je to jako s auty, na trhu existují tři až čtyři velmi dobré firmy. Ovšem konkurence je velká. Na podzim uvedeme na český a slovenský trh nový profilový šestikomorový systém s moderním designem předsazeného křídla, který je výsledkem dlouhodobých výzkumů.

Naším cílem v letošním roce je rozšířit výrobní sortiment o foliování německých profilů Inoutic. Pokračovat bude také výstavba třetí haly, jejíž první část (více než 1000 m2) by měla být dokončena již koncem tohoto roku. Celá stavba by pak měla být hotova do roku 2010 a bude sloužit jako centrální sklad a distribuční centrum pro celý středoevropský region. Naším cílem v České republice je podporovat růst společnosti organickým způsobem, nikoliv akvizičním jako v jiných zemích Evropy.

Okna ale jednou dožijí… Řešíte nějak otázku jejich likvidace?

Ano, v současné době se v České republice recykluje odpad od jednotlivých zákazníků vznikající při montáži oken. Shromážděný průřez se mele na prášek a odváží zpět do Belgie, kde se extruduje a používá na výrobu okenních parapetů.

Jaká byla cesta společnosti od výroby plastových knoflíků a přezek po světového výrobce okenních profilů? 

Původní společnost, která byla založena v roce 1937 mým dědečkem Benari Deceuninckem v malém městečku Beveren-Roeselare, se opravdu orientovala na výrobu knoflíků a přezek z plastu. V roce 1945 se závod rozšířil a v rodinné firmě začali také s výrobou polystyrenu a acetátu pro výrobu obalových materiálů.  V šedesátých letech 20. století se vedení společnosti rozhodlo vydat novým směrem a výroba se zaměřila především na produkci plastů. Základní surovinou se staly granule extrudovaného PVC, z nichž se vyráběly nejdříve pouze okenní žaluzie a později i okenní profily pro stavební průmysl.

V současné době celosvětově skupina zaměstnává téměř tři tisíce lidí. V roce 2007 dosáhl její obrat 656,5 milionu Eur.

  V roce 1993 byla založena společnost Deceuninck, spol. s r. o., jako dceřiná obchodní jednotka nejen pro český trh, ale i pro Slovensko a Maďarsko. K zajištění dobré dostupnosti mezi všemi třemi zeměmi byla pro sídlo společnosti zvolena Veverská Bítýška. V roce 2003 se firma přestěhovala do moderního obchodně-logistického centra v brněnských Popůvkách, kde je v současné době zaměstnáno více než sto lidí.

V té době se Deceuninck po akvizici německého výrobce Thyssen Polymer stal společností s dominantním postavením na evropském trhu. Nabídka společnosti zahrnuje nejenom PVC profily pro okna, dveře, stěny a zimní zahrady, ale i další stavební produkty, jako jsou okenní parapety, vnější i vnitřní obklady, podlahy teras.

 
Eva Bílková
Foto: archiv společnosti