O osudu průmyslového dědictví budou diskutovat odborníci
Galerie(1)

O osudu průmyslového dědictví budou diskutovat odborníci

Jak naložit s nevyužívanými industriálními stavbami? Je lepší zbourat chátrající výstavbu nebo ji přestavět, dát jí novou funkci a přitom zachovat připomínku průmyslové minulosti daného místa? Všechny aspekty této problematiky budou probírat zástupci komunální sféry, státní správy, akademické obce, architekti, zástupci developmentu a investoři na odborné konferenci Křižovatky architektury. Ta proběhne v úterý 25. září v prostorách La Fabrika v Praze a zakončí tak odborný doprovodný program letošního stavebního veletrhu FOR ARCH.


Staré tovární haly, kasárna, skladiště, garáže, vysoké komíny a další pozůstatky zemědělské, průmyslové, vojenské a další činnosti představují obtížný problém pro řadu českých měst. Napomoci v hledání vhodných řešení, jak naložit s industriálním dědictvím, bude hlavním cílem účastníků 4. ročníku odborné konference Křižovatky architektury letos s podtitulem „Průmyslové dědictví mezi sny, možnostmi a realitou“. Zástupci komunální sféry, státní správy, akademické obce, ale také architekti, developeři či ekonomové zde představí své názory a konkrétní zkušenosti s problematikou industriálního dědictví v souvislosti s trvale udržitelným rozvojem, regenerací měst a kulturním poselstvím.

Na téma konverze jako možnosti záchrany industriálního dědictví zde vystoupí Tomáš Šenberger, proděkan FSv ČVUT v Praze a současně předseda programové rady konference: „Je zřejmé, že industriální dědictví je nezpochybnitelnou součástí naší kultury a má smysl je chránit. Má ale i potenciál ekonomický? Je jeho záchrana zajímavá i z jiných pohledů – urbanistických nebo sociologických? I o tom budou letošní Křižovatky architektury.“ O ochraně historicky významných průmyslových staveb bude hovořit Jiří Vajčner z odboru památkové péče Ministerstva kultury a možnosti přestavby nevyužitých průmyslových objektů nastíní Michal Šourek ze společnosti MS Development. Na ekonomické aspekty a ospravedlnitelnost investic do konverzí nevyužitého industriálu se zaměří přednáška Pavla Kohouta (NERV).

Chybět nebudou ani příklady konverzí průmyslových objektů u nás i v zahraničí. Jaké jsou zkušenosti s revitalizací nákladových nádraží, přístavů a dalších podobných staveb historicky umístěných v centrech Hamburgu, Stuttgartu, Frankfurtu nebo Vídně? Lze tyto projekty srovnávat s přestavbou Smíchovského nádraží, Nákladového nádraží Žižkov nebo Rohanského ostrova? Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group na konferenci představí urbanistické plány zmíněných lokalit a nejnovější návrh na revitalizaci budovy nákladového nádraží na Žižkově. Představeny budou i realizované projekty generálního partnera konference, společnosti Beton Brož, Galerie Vaňkovka Brno či Správní budova číslo 21 Baťových závodů. Konkrétní zkušenosti s brownfields má také kladenský primátor Dan Jiránek, který tento problém hodnotí jako jednu z priorit komunální politiky. „Zanedbaný, nevyužitý a někdy i nebezpečný industriál je z tohoto hlediska podstatný, vnímáme ho jako hrozbu, ale i jako šanci. V samotném městě už nic velkého postavit nemůžete, ty průmyslové lokality jsou z tohoto úhlu pohledu velkou a někdy i jedinou příležitostí,“ vysvětlil Jiránek v rozhovoru pro Stavební fórum, které je spoluorganizátorem konference.
 
Pro konání akce bylo vybráno symbolicky víceúčelové kulturní centrum La Fabrika, které vzniklo na půdorysu dvou propojených továrních objektů postavených počátkem minulého století v Holešovicích. V prostorách La Fabriky budou současně k vidění práce finalistů letošní soutěže mladých architektů YOUNG ARCHITECT AWARD. Zaměření soutěžních projektů bylo blízké tématu konference – řešení veřejného prostoru v historickém kontextu.

Konference Křižovatky architektury je součástí odborného doprovodného programu stavebního veletrhu FOR ARCH.

Podrobný program a přehled přednášejících hostů i konkrétních témat najdete na webu konference: www.krizovatkyarchitektury.cz

Foto: Ing. arch. František Müller