Malé obchody začínají táhnout, rozhodující je cena zboží

Malé obchody začínají táhnout, rozhodující je cena zboží

Evropští zákazníci začínají více dávat přednost malým nákupním centrům a kamenným obchodům před velkými nákupními parky. Rozhodující však stále zůstává cena, vyplývá z aktuální celoevropské studie realitní poradenské společnosti CBRE.

Malá nákupní centra a kamenné obchody nejčastěji navštěvuje takřka polovina (49 procent) evropských zákazníků, největší nákupní parky 47 procent. Preference se regionálně liší. „Zatímco země západní Evropy stále více preferují nákup v menších a kamenných obchodech, země východní Evropy a Skandinávie nadále preferují především velká obchodní centra,“ uvedla Veronika Tebichová ze společnost CBRE.
    
Nejdůležitějším faktorem pro návštěvu obchodního centra zůstává cena, a to v celé Evropě i pro české zákazníky. Velký vliv mají také čistota centra, pohodlí při nákupu a bezpečnost. Zákazníci oceňují i rozmanitost služeb a obchodů v místě.

    
Roli hraje také vzdálenost centra od domova. „Evropští zákazníci potřebují průměrně šest až patnáct minut, aby se dostali do místa, kde nejčastěji nakupují jiné zboží než potraviny. V Česku zákazníci cestují výrazně déle, obvykle kolem 16 až 30 minut,“ dodala Tebichová s tím, že ochota jezdit do vzdálenějších nákupních center klesá s rostoucím příjmem.
    
Z průzkumu také vyplynulo, že průměrný Evropan jezdí na větší nákupy 39krát ročně, zatímco Čech průměrně „jen“ třicetkrát.
    
Podle CBRE je už maloobchodní trh v Česku takřka naplněn, prostoru pro nová nákupní centra už prý moc není. „Stále důležitější proto budou investice do renovací a regenerací. Nákupní centrum po deseti letech fungování výraznější změny potřebuje a průzkumy ukazují, že zákazníci mnohem raději nakupují v renovovaných centrech,“ uvedla Tebichová. Výraznější potenciál podle ní mají právě menší projekty v regionech s prodejní plochou do deseti tisíc metrů čtverečních, kde lidé najdou služby a každodenní nákupy.
    
Největší plochu, celkem 56 procent prodejních ploch v deseti sledovaných českých regionálních obchodních centrech zaujímá móda. Následují obchody s vybavením pro volný čas (18 procent plochy).
    
Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech v Česku by měla podle odhadů v příštím roce překročit 2,5 milionu metrů čtverečních. Nejvíce ploch v nákupních centrech je v Praze, téměř 785.000 metrů čtverečních. Při přepočtu obchodů na obyvatele je ale lídrem Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních těchto ploch. Nejméně má Ústí nad Labem (440 m2/1000 obyvatel).
    

Zdroj: ČTK

Ilustrační foto: www.unstudio.com