asb-portal.cz - Odborný portál pro profesionály v oblasti stavebnictví

LIEBHERR: Kvalitní služby pro náročného zákazníka

15.07.2013
Společnost Liebherr patří mezi tři největší dodavatele stavebních strojů na českém trhu. Rodinnou firmu založil Hans Liebherr již v roce 1949. Velký úspěch prvního mobilního, lehce stavitelného a cenově výhodného stavebního jeřábu položil základy společnosti. Liebherr dnes nepatří pouze mezi největší výrobce stavební techniky na světě, nýbrž je uznáván jako dodavatel technicky náročných, vyspělých produktů a služeb pro celou řadu dalších odvětví. Jelikož staví na základních atributech, jakými jsou kvalita, hospodárnost, spolehlivost a stabilita, je firma úspěšná i v dobách, kdy se stavebnictví obecně příliš nedaří. O společnosti jsme si povídali s jejím obchodním ředitelem Valdemarem Matuškou.

Valdemar Matuška, obchodní ředitel a prokurista společnosti LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s.r.o.


Jak vidíte postavení firmy Liebherr na českém trhu?

Naším cílem není dobývat určité postavení či pozice. Chceme být na českém trhu především silným a spolehlivým partnerem pro naše zákazníky. Všichni víme, s čím se dnes většina firem působících ve stavebnictví potýká, a proto je nutné stále posilovat zázemí a prokázat právě onu spolehlivost, profesionalitu a stabilitu. To se nám daří a i v této době se stále rozvíjíme především v oblasti servisu a služeb.

Za 13 let působení v České republice však určitě došlo k nějakému vývoji.
Pokud bych shrnul 13leté období po přímém vstupu společnosti Liebherr na český trh, můžu sdělit, že svoji pozici upevňujeme postupně a jistě. Pro naše zákazníky jsme zbudovali plně vybavená obchodní a servisní zázemí (v Popůvkách u Brna a v Postřižíně u Prahy), odpovídající našim mezinárodním standardům, kde jsme schopni provádět opravy jakéhokoliv rozsahu. Samozřejmě se soustředíme především na rozvoj mobilního servisu přímo u zákazníka, a to neustále. Nezaznamenali jsme žádné větší výkyvy v organizační struktuře nebo výměně důležitých pracovních pozic významných pro spokojenost zákazníků a chod společnosti. Podíl na trhu je stabilní a v posledních dvou letech roste. Stejně tak roste i důvěra zákazníků v naši značku a naše služby. Zákazník náš neustálý a stabilní růst velmi dobře a pozitivně vnímá. Podstatné je, že jsme pozitivně vnímáni nejen ve stavebnictví, které, řekl bych, poněkud „pokulhává“, ale také v dalších odvětvích průmyslu díky naší široké škále výroby. Příjemným zhodnocením naší činnosti je to, že se můžeme řadit mezi 3 nejsilnější dodavatele stavebních strojů na českém trhu.



Věžový jeřáb Liebherr 1000 EC-B

Je český trh něčím specifický?

Možná ano. Můj názor je, že český zákazník má stále zájem i v této době kupovat stroje od nejuznávanějších světových značek a zároveň má vysoké nároky jak na kvalitu strojů, tak na servis a služby u těchto značek. Dále však očekává ceny jako u garážového dodavatele či výrobce, čímž se nechci nikoho dotknout. Ve srovnání se západní Evropou jde o značné rozdíly v cenách, byť dodáváme stejný produkt a služby na stejné úrovni. Specifikum bude především v ekonomické situaci našeho státu, a zejména stavebnictví. Pokud však chceme tyto nároky zákazníků splňovat i v budoucnu, bude to složité. Český trh (nebo vůbec Česko) se v západní Evropě stále považuje za levnější zemi, avšak z tohoto hlediska to neplatí a myslím, že ani u jiných komodit. Naštěstí. Stav českého stavebnictví raději nebudu komentovat, avšak je jasné, že má přímou souvislost se situací v naší branži.

A jak na to vaše firma reaguje?
Hledáme úspory v efektivitě práce a reorganizujeme. V žádném případě však nechceme snižovat počet zaměstnanců, ba právě naopak chceme zkvalitňovat zaměstnaneckou strukturu, a to jak zvyšováním odbornosti a dovedností zaměstnanců, tak přijímáním perspektivních lidí s potenciálem a chutí pracovat. Všichni dnes musíme více přemýšlet o každém kroku a více kontrolovat, upravovat.



Čelní kolový nakladač Liebherr L 580 s průmyslovým výložníkem


Firma je „rodinným podnikem“ – považujete to za výhodu, nebo nevýhodu?

Z pohledu obchodníka, který chce prodávat a nic jiného ho nezajímá, to nemusí být někdy ideální. Nejsme výrobce, u kterého by padalo z linky tisíce strojů ročně tak, aby se daly co nejlépe a nejlevněji prodat. Duch rodinného podniku Liebherr má hlubší a širší zájem. Po již mnohaleté spolupráci a působnosti u společnosti Liebherr si troufnu říct, že tento rodinný podnik naslouchá požadavkům zákazníka a snaží se je aplikovat na své produkty. I proto je náš výrobní program tak široký (a mám na mysli celkový program, nejen stroje a jeřáby). Dále je ve firmě cítit i určitá sociálnost, což znamená jistotu pro zaměstnance.

A jak se toto projevuje v managementu firmy?
Několikrát ročně mohu osobně pohovořit o záležitostech českého trhu přímo s majitelem firmy s více než 38 000 zaměstnanci a působící ve více než 130 společnostech po celém světě – co více si přát jako manažer? Ano, i toto je firemní skupina Liebherr – rodinný podnik. Propojenost všech důležitých lidí, kteří rozhodují o zásadních věcech týkajících se i českého trhu, je velmi úzká. Je to také tím, že nás není zbytečně mnoho a řízení je přímé. Obchod i servis řeší vše přímo a rychle ve výrobních závodech, bez zbytečných prodlev. Opět – z pozice obchodníka se může jevit jako nevýhoda, když nepodnikáme expanzivní vstupy na cizí trhy (nebo i na ten náš) a neděláme zásadní rozhodnutí ukvapeně či rychle. Z pozice manažera určitého regionu však dnes vím, jak majitel uvažuje – jsme opět u jistoty, zdravé ekonomiky a stability. Proto se stále celkově firemní skupině Liebherr velmi daří a bude tomu tak i v budoucnu.
 
Jaké místo v portfoliu firmy zaujímá česká pobočka?
Firemní skupina Liebherr má širokou škálu produktů: zemní stroje, důlní stroje, autojeřáby, věžové jeřáby a míchací techniku, přístavní jeřáby, chladicí a mrazicí techniku, obráběcí stroje, leteckou a kolejovou techniku a další. Proto je složité a možná by bylo i zkreslující hodnotit to například podle obratu. Důležitým měřítkem je pro nás neustálý rozvoj a investice, které v České republice společnost Liebherr provádí. Nebavíme se o žádném redukování, ba naopak. Důkazem toho může být i např. již zmíněné nově otevřené obchodní a servisní centrum v Postřižíně u Prahy v říjnu roku 2011.

Jaké jsou největší výhody produktů firmy Liebherr – divize stavební stroje? Jak byste vaše produkty zjednodušeně charakterizoval?
Jedná se o důmyslnou skládačku od A do Z. Díky dlouholetým zkušenostem z vlastního vývoje, konstrukce a výroby hlavních komponentů ve stavebních strojích (např. motory, hydraulické válce, velká valivá ložiska, elektronika, převodovky, ale i oleje a maziva) je možné zaručit zákazníkovi vysokou úroveň kvality a spolehlivosti produktů Liebherr. Mezi hlavní myšlenky při konstrukci stavebních strojů patří také pohodlí a komfort obsluhy, ať už začneme u moderní a ergonomicky zařízené kabiny, nebo u servisu, kdy jsou hlavní body údržby jednoduše dosažitelné. Nesmírnou výhodou také je, že až 98 % náhradních dílů máme k dispozici v centrálním skladu v Kirchdorfu v Německu, takže zákazníkovi je možné náhradní díl dodat už do druhého dne od nahlášení, čímž zkracujeme případné prostoje.

A jak vnímáte konkurenci? Motivuje vás?
Motivuje nás spíš potřeba našich zákazníků a hledání těch správných řešení. Konkurence je však pro nás zrcadlem, hnacím motorem, abychom neusnuli na vavřínech. Je to vlastně taková hra a soutěž zároveň, která musí především člověka bavit, pokud se bavíme o konkurenčním boji. Naším prvořadým cílem však není být lepší než konkurence. Nerad bych však zlehčoval situaci. Obchod je v posledních letech velmi náročný, bohužel někdy i za hranicí slušnosti. Pokud je konkurence seriózní a slušná, je to v pořádku a je to i potřeba. Ovšem kdyby existovalo, zejména po brutálním poklesu od r. 2009 až do minulého roku, více projektů, myslím, že bychom si ani my, ani konkurence nestěžovali.

Jak tedy zasáhla krize vás? A jak jste na ni odpověděli?

Zasáhla nás všechny víceméně stejně – chybí projekty, to je jasné. Celkový pokles ve sledovaných produktech od r. 2008 v České republice je 58 %. Zatím to vypadá, že přestože se situace ve stavebnictví nelepší, pokles prodeje strojů se letos zřejmě zastaví. A je na čase. Je to také tím, že hledáme nové trhy a máme rovněž výhodu v široké škále produktů směrovaných do mnoha oblastí. A jak jsem již zmínil, snažíme se zefektivňovat a reorganizovat – hledat úspo­ry uvnitř, ne však směrem k zákazníkovi.



Průmyslový bagr na překládku odpadu Liebherr LH 50 M


Dokážete předpovídat vývoj do budoucna?
Skleněnou kouli na stole nemám a ani jí nevěřím, ale čemu dnes věřit a v co doufat? Stačí si pustit zprávy a přečíst noviny. A navíc nejde jen o český trh, ale o celou Evropu, kde není moc pozitivních zpráv o dalším vývoji. Hovoříme i se zahraničními kolegy o určitém zlepšení kolem roku 2015/16, nejde však o zásadní nárůst, jako tomu bylo v minulosti. Rádi bychom se dostali na úroveň roku 2006/7. Zlepšení situace by také mohla podpořit dlouho očekávaná obnova strojového parku, která byla odkládána a je z ekonomického hlediska již pro řadu firem nevyhnutelná. Určité poptávky tohoto typu jsme již zaznamenali.

Vaše produkty vyžadují poměrně kvalifiko­vanou pracovní sílu – jak obsluhu, tak ser­vis. Nabízíte nějaké vzdělávací programy?

Ano. Samozřejmě máme snahu získávat kvalifikované odborníky s určitou praxí do řad našich zaměstnanců. Jenže kde je vzít? Dnes chybí i dostatek učebních oborů či škol s takovým zaměřením. Mladé a schopné pracovníky zejména pro servis však potřebujeme už proto, že opravy a údržby se dnes bez PC neobejdou a jsou stále složitější, co se elektroniky týče. Bohužel ani ve strojích vývoj nezastavíme. Proto samozřejmě vzdělávací programy máme, a to jak v Česku, tak i v zahraničí přímo ve výrobních závodech, respektive v jejich školicích centrech. Školení provádíme několikrát ročně na všechny nové produktové řady nebo na komponenty, programy či software. Zjistili jsme, že nejlépe si vychováme schopné servisní pracovníky sami. Odměnou za naši péči nám je stabilní personál, což je velmi důležité pro zákazníka. Přece jen i tady se vytváří důležitý vztah na poli údržby, který se nám nakonec vrací dalším obchodem. Fakt, že další stroj prodává servis, si dobře uvědomujeme, a proto nemůžeme vzdělávací programy podceňovat. Ovšem je nutno poznamenat, že u nás má dveře otevřené člověk, který opravdu chce pracovat a vzdělávat se. Takový má u nás místo a je spokojený.

Dnes je velmi často na pořadu dne otázka zelených technologií, udržitelnosti atd. Projevují se tyto trendy i ve vašich produktech, a pokud ano, jak?
Co se ekologie týče, patří společnost Lieb­herr k těm výrobcům, pro které je toto téma velmi aktuální (např. představení konceptů stavebních strojů na největším oborovém veletrhu na světě Bauma 2013 v Mnichově). Můžeme se zde bavit o oblastech jako ekologické náplně (vyrábíme vlastní oleje a maziva) nebo například recyklace použitých materiálů, kde – zjednodušeně řečeno – „téměř celý stroj Liebherr je recyklovatelný“, nebo aktuální témata s novými emisními normami. Zde bych si dovolil trochu osobní kacířskou myšlenku: Často si pokládám otázku, zdali všechna opatření mají skutečně takový zásadní vliv na ekologii. Stálé změny a úpravy ve výrobě nutné k dosahování stále nových ekologických norem mohou totiž v konečném důsledku vést k vyšší ekologické zátěži. Společnost Liebherr samozřejmě splňuje veškerá nařízení, která jsou platná ve státech, kde své stroje prodává. Co se konkrétně emisních norem týče, na toto období změny a přechodu na novou emisní normu jsme se dlouho připravovali. Každopádně ještě dnes jsme schopni zákazníkovi, který se pořád brání novým emisním normám, schopni nabídnout poslední kusy původní řady strojů s motory splňujícími emisní normu Tier IIIA, které lze bez obav provozovat.



Kterému segmentu z vašich výrobků předpovídáte nejlepší budoucnost?
Ze stavebních strojů to budou kolové nakladače, které se podle mnohaletého vyhodnocení prodávají na českém trhu nejvíce, a dále to budou zřejmě věžové jeřáby.

Děkujeme za rozhovor.

Rozhovor připravil Matej Šišolák.

Článek byl uveřejněn v časopisu Realizace staveb.

Komentáře

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.

Další z Jaga Media