Posuvné dveře - 7 různých možností
Galerie(10)

Posuvné dveře – 7 různých možností

Partneři sekce:

Posuvné dveřní systémy není nutné zvlášť představovat. Našly si místo na trhu, získaly oblibu u zákazníků a výrobci se předhánějí v inovativních řešeních. Udělali jsme tedy průzkum nabízených systémů a vybrali jsme 7 nejzajímavějších tipů.

Projektanti se často setkávají s požadavky jako z pohádky: prostor uzavřít kvůli pocitu intimity, ale zároveň i neuzavřít, aby byl zachován oční kontakt. Nebo: použít v místnosti jednotné, nebo naopak originální materiály, ale samotná konstrukce ať je co nejméně viditelná. A ještě, ať celý posuvný systém vizuálně „nepřekáží“, a když ho už je vidět, ať je alespoň tvarově originální. Naštěstí, výrobci mají rádi výzvy v podobě náročných zákazníků a už i sériově vyráběné posuvné systémy dosahují takové kvality, že se je žádný architekt nemusí stydět použít. Samozřejmostí dnes navíc bývá tichý a pomalý dojezd dveřního křídla, u vícekřídlých alternativ i synchronní zavírání. Podstatná je i materiálová variabilita dveřních křídel, nosnost posuvného systému a nesmí se podceňovat ani snadná montáž a případný servis posuvných mechanismů. 

Technicky i designérsky čisté řešení nabízejí systémy bez krycích lišt, kde je posuvný mechanismus přiznaný. Základním prvkem je nerezová tyč, po níž se pohybují nerezové kladky s připevněným dřevěným nebo celoskleněným dveřním křídlem. JAP nabízí tento systém pod názvem Rollo. Maximální hmotnost jednoho dveřního křídla je 80 kg, dvoukřídlé dveře je možné otevírat a zavírat synchronně. V nabídce Geze je podobný systém pod názvem Aerolan, nosná kolejnice se však montuje na stěnu nebo na strop a hmotnost posouvaných skleněných nebo dřevěných křídel může dosáhnout 105 kg. Další možností je systém RSP 80 (Dorma), který má nejméně technický vzhled, linie vodicí lišty a úchytů jsou elegantní, jemně zaoblené. Maximální hmotnost dveřního křídla je 80 kg a šířka dveřního otvoru 100 cm.

Technicky i designérsky čisté řešení nabízejí systémy bez krycích lišt, kde je posuvný mechanismus přiznaný. Základním prvkem je nerezová tyč, po níž se pohybují nerezové kladky s připevněným dřevěným nebo celoskleněným dveřním křídlem. JAP nabízí tento systém pod názvem Rollo. Maximální hmotnost jednoho dveřního křídla je 80 kg, dvoukřídlé dveře je možné otevírat a zavírat synchronně. V nabídce Geze je podobný systém pod názvem Aerolan, nosná kolejnice se však montuje na stěnu nebo na strop a hmotnost posouvaných skleněných nebo dřevěných křídel může dosáhnout 105 kg. Další možností je systém RSP 80 (Dorma), který má nejméně technický vzhled, linie vodicí lišty a úchytů jsou elegantní, jemně zaoblené. Maximální hmotnost dveřního křídla je 80 kg a šířka dveřního otvoru 100 cm.

Posuvný systém Levolan (Geze) v sobě kombinuje konstrukční řešení založené na vodicí liště s  uchycením skla pomocí výškově nastavitelných držáků a kruhových podložek. Vodicí lištu je možné ukrýt v montážním pouzdře ve stropě.

Posuvný systém Levolan (Geze) v sobě kombinuje konstrukční řešení založené na vodicí liště s  uchycením skla pomocí výškově nastavitelných držáků a kruhových podložek. Vodicí lištu je možné ukrýt v montážním pouzdře ve stropě.

Ačkoli aktuálně představujeme různé typy posuvných systémů hlavně do interiéru, neodpustíme si i jednu ukázku z exteriéru, která si získává stále větší oblibu a dodává fasádám originální a neokoukaný vzhled. Jde o posuvné okenice řady Perlan (Geze) s horní a/nebo spodní vodicí lištou. Výplňový materiál okenic už závisí jen na fantazii architekta a financích investora, omezením je, samozřejmě, hmotnost jednotlivých křídel (maximálně 140 kg), seřadit za sebou lze tři křídla.

Ačkoli aktuálně představujeme různé typy posuvných systémů hlavně do interiéru, neodpustíme si i jednu ukázku z exteriéru, která si získává stále větší oblibu a dodává fasádám originální a neokoukaný vzhled. Jde o posuvné okenice řady Perlan (Geze) s horní a/nebo spodní vodicí lištou. Výplňový materiál okenic už závisí jen na fantazii architekta a financích investora, omezením je, samozřejmě, hmotnost jednotlivých křídel (maximálně 140 kg), seřadit za sebou lze tři křídla.

Designérsky velmi elegantní řešení ve funkcionalistickém stylu přináší posuvný systém Premium (JAP). Nosná hliníková dvoukolejnice s nosností do 130 kg je ukotvena přímo do nosného stropu pomocí závitové tyče a matic, její konstrukci však není vidět, zakrývá ji stropní podhled. Výška dveřních křídel sahá od podlahy až ke stropu, jejich tloušťka se může pohybovat mezi 3 až 5 cm. Dveřní výplň může být skleněná s hliníkovým rámem nebo dřevěná. Maximální délka posuvné lišty je 6 m, jednotlivé dílce se mohou variabilně kombinovat. Zavřené se navzájem překrývají 2 cm.

Designérsky velmi elegantní řešení ve funkcionalistickém stylu přináší posuvný systém Premium (JAP). Nosná hliníková dvoukolejnice s nosností do 130 kg je ukotvena přímo do nosného stropu pomocí závitové tyče a matic, její konstrukci však není vidět, zakrývá ji stropní podhled. Výška dveřních křídel sahá od podlahy až ke stropu, jejich tloušťka se může pohybovat mezi 3 až 5 cm. Dveřní výplň může být skleněná s hliníkovým rámem nebo dřevěná. Maximální délka posuvné lišty je 6 m, jednotlivé dílce se mohou variabilně kombinovat. Zavřené se navzájem překrývají 2 cm.

Alternativou designérsky čistého řešení je Agile 150 (Dorma), které zaujme hlavně možností umístit vodicí lištu přímo na skleněnou stěnu, čímž se lišta stává multifunkční – vizuálně drží pohromadě celý otevírací systém i s nadsvětlíkem.

Za zmínku stojí i jednoduché řešení Vetroslide (Geze) založené na skleněné vodicí liště s maximální délkou 2,5 m a světlou šířkou otvoru do 1 m. Dveřní křídlo do hmotnosti 80 kg se pohybuje na kolečkách s plastovým povrchem.

Za zmínku stojí i jednoduché řešení Vetroslide (Geze) založené na skleněné vodicí liště s maximální délkou 2,5 m a světlou šířkou otvoru do 1 m. Dveřní křídlo do hmotnosti 80 kg se pohybuje na kolečkách s plastovým povrchem.

TEXT:  Mária Nováková
Foto a dokumentace: archiv firem DORMA, GEZE a J.A.P.