Nepřehlédnutelná dominanta Bratislavy – Digital Park II
Galerie(8)

Nepřehlédnutelná dominanta Bratislavy – Digital Park II

Partneři sekce:

Hlavní město Slovenské republiky Bratislava se již nějaký čas chlubí novou dominantou – administrativním komplexem Digital Park na Einsteinově ulici.

Park sestává z budov Digital Park I, Digital Park II a plánovaného Digital Park III. Vyrostl v samém srdci metropole u nejdůležitější tepny města – dálniční spojnice mezi Prahou, Vídní a Budapeští.

Popis komplexu

Celková rozloha komplexu přesahuje 40 000 m2, čítá osm nadzemních podlaží, kde jsou situovány převážně kancelářské prostory, ale i restaurace a kavárny. Dvě podzemní podlaží slouží jako parkovací plocha.
Cílem komplexu je maximálně vyloučit automobilovou dopravu z areálu a svést ji pod zem, aby se zabránilo nepříjemnému hluku a exhalacím.

Specifickým znakem Digital Parku je velice nízký koeficient zastavěné plochy pozemků a vysoký podíl míst určených pro relaxaci a oddech. Všechny tyto odpočinkové zóny jsou umístěny v kontextu zelených a vodních ploch, nadmíru se tedy využívá okolní upravené zeleně a vnitřních vodních atrakcí.



Severní fasáda na pozadí veřejně přístupného parku přiléhajícího k budově. Použité sklo: Planibel Energy N, Stratophone od AGC Group

Vznik projektu
Celý projekt Digital Parku vznikl v renomovaném ateliéru Cigler Marani Architects (doc. Ing. arch. Jakub Cigler, AIA, a Dipl. arch., Vincent Marani, AIA) pod vedením Mgr. A. Ondřeje Hrozinky a Ing. Tomáše Bíma.

Urbanistické řešení

Digital Park sestává z jednoduchých prosklených lichoběžníkových objektů, které jsou vůči sobě pootočené a reagují tak na nepravidelný tvar pozemku definovaný z jižní strany linií železnice a ze severní strany komunikacemi celoměstského významu.

Řešení areálu je založené na otevřenosti vůči svému okolí, s čímž souvisí vybudování parku – nového městského prostoru, který zpříjemňuje prostředí jak uživatelům nového areálu, tak i širší veřejnosti.
Budova vychází z orientace k městskému centru, respektive k Bratislavskému hradu, a to jak lichoběžníkovým řešením jednotlivých hmot, tak i koncepcí fasády.

Řešení fasád objektu

Fasáda objektu je na severní straně směrem k centru města otevřená a více prosklená, a to tak, aby se v maximální míře uplatňoval výhled na panoráma Bratislavského hradu. Na jižní straně objektu, tedy směrem k sídlišti Petržalka, je naopak fasáda uzavřenější, s vyšším podílem pevných neprůhledných částí. Takto navržené architektonické řešení fasády zároveň zohledňuje vliv tepelných zisků ze slunečního záření celé budovy.

Na bočních stranách se poměr prosklených a pevných částí plynule mění, čímž se vnáší do celkové kompozice objektu prvek dynamičnosti, který se dále rozvíjí v dílčích architektonických celcích.

Použití skla

Dominantním stavebním prvkem celého projektu je sklo. Na opláštění budovy bylo spotřebováno přes 15 000 m2 tohoto materiálu.

Použité nízkoemisivní sklo s měkkým povlakem Planibel Energy N vyniká především svou zvýšenou protisluneční ochranou. Jeho neutrální vzhled a nízká reflexe poskytuje dostatek přirozeného světla v interiéru a zároveň i chrání uživatele objektu před slunečním zářením. Toto sklo bylo zkombinováno s vrstveným bezpečnostním sklem se zvýšenou protihlukovou izolací Stratophone, aby tak vzniklo izolační dvojsklo.

Sklo bylo použito nejen v exteriéru. Okolo 1 000 m2 lakovaného skla Lacobel a Lacomat bylo použito i v interiéru. Tato dekorativní skla úspěšně nahradila klasické obklady ve vstupních halách a dodala interiéru hloubku a jedinečnost.

Ocenění projektu

Projekt Digital Park byl dokončen v květnu roku 2009. Jeho úspěšnou existenci dokazuje nejen výčet současných klíčových nájemníků, jako jsou například společnosti Deloitte, Lenovo, Dalkia, Shell, OMV, Bayer či First Data, ale také prestižní slovenské ocenění – Cena Dušana Jurkoviče, kterou za svůj projekt dostala v roce 2009 společnost Cigler Marani Architects.

Digital Park III
V loňském roce představila investiční skupina Penta návrh na pokračování úspěšného bratislavského projektu další fází – Digital Park III. Počátkem letošního roku tak byla zahájena výstavba této třetí etapy, která zachovává současnou horizontální koncepci. Digital Park III poskytne nadstandardní koeficient parkování – 1 parkovací místo na 37 m2 nájemní plochy.

Výše celkové plánované investice je 42 milionů eur. Třetí fáze Digital Parku by měla být dokončena do konce roku 2012.



Vizualizace Digital Parku II

Polyfunkční administrativní budova Digital Park II
Autor: Cigler Marani Architects, a. s., Praha
Developer: Penta Investments
Investor: Digital Park Einsteinova, s. r. o. (Penta ­Investmens)
Výrobce izolačního prosklení: AGC Processing Teplice, a. s., člen AGC Group
Zasklená plocha: 15 000 m2
Začátek výstavby: říjen 2007
Dokončení projektu: květen 2009
Celková užitná plocha: 40 450 m2

Ing. Pavel Hotový
FOTO: AGC Glass Europe + Cigler Marani Architects – Creoline studio

Autor pracuje v oddělení marketingové komunikace společnosti AGC Flat Glass Czech, a. s., která je členem AGC Group.

Článek byl uveřejněn v časopisu Realizace staveb.