asb-portal.cz - Odborný portál pro profesionály v oblasti stavebnictví

Průzkum spotřebitelského chování na trhu bydlení v roce 2007

26.11.2007
CENTRAL GROUP již dlouhou dobu zaujímá první místo na českém trhu nového bydlení. Za bezmála 14 let své působnosti již úspěšně dokončila téměř 70 rezidenčních lokalit. Společnost má nejširší nabídku nových bytů a domů v Praze a drží aktuálně zhruba 25% podíl na trhu nového bydlení v hlavním městě.

Za první tři čtvrtletí roku 2007 společnost CENTRAL GROUP uzavřela smlouvy o prodeji více než 1.100 produktů za zhruba 4,5 miliardy korun. V celkovém objemu se jedná o 30% nárůst oproti roku 2006 za stejné období. „Věřím, že se nám tento rok podaří prodejně přiblížit šesti miliardám,“ říká k tomu předseda představenstva Dušan Kunovský. Jeho firma v minulém roce hospodařila s hrubým ziskem 667 milionů korun a pro letošní rok počítá se zvýšení základního kapitálu na úroveň 1,2 miliardy korun.

Téměř 80% prodaných produktů činí u CENTRAL GROUP byty. Zbývající část pak připadá na rodinné domy. Zajímavým ukazatelem je skutečnost, že více než 95% bytů a domů z nabídky firmy je prodáno ještě před dokončením. Z toho průměrně 30% se prodá ještě před zahájením samotné výstavby. Vše je dáno logikou trhu. Na začátku prodeje jsou ceny nejnižší, zaváděcí. Klienti, kteří kupují v této době, mají navíc největší výběr a byt nebo dům je možné upravovat podle jejich přání. S postupem výstavby cena roste a při dokončení již dosahuje své tržní úrovně.


Díky celkovému optimismu, podmíněnému příznivou ekonomickou situací, přetrvává i poptávka po bytech a rodinných domech jako investiční příležitosti. Podle průzkumu CENTRAL GROUP si více než  třetina klientů pořizuje nový byt či dům výhradně jako investici a v pořízené nemovitosti nehodlají oni ani jejich rodina nikdy bydlet. Fenoménem v této oblasti je potom sílící zájem cizozemců o pořízení rezidenční nemovitosti v Praze.

Aktuální průzkum firmy ukazuje, že průměrná věková hranice osob, které se rozhodly si v Praze pořídit nové bydlení, je 38 let. Výsledek této studie není nikterak překvapivý – lidé ve věkové skupině okolo čtyřiceti let bývají na vrcholu svého profesního života a mívají největší důvěru ve své ekonomické možnosti. Zároveň specificky pro oblast bydlení jsou významné další faktory – zvyšující se nároky rozšiřující se rodiny, preference osobního vlastnictví a zájem na trvalém zhodnocení finančních prostředků.

Při financování nového bydlení jsou nyní naprosto dominantními zdroji hypoteční úvěry. Zájem o hypotéky neklesá ani po určitém zvýšení úrokových sazeb v poslední době. Hypotéky jsou totiž stále výhodné a relativně snadno dostupné. U společnosti CENTRAL GROUP jich využilo v letošním roce 74% všech klientů. „Je to pochopitelné – lepší je splácet vlastní nemovitost než mít po letech jen plnou krabici dokladů o zaplaceném nájemném,“ doplňuje Dušan Kunovský.

Přímé financování
– klient hradí cenu z vlastních zdrojů v průběhu realizace s doplatkem při dokončení


Úvěrové financování

– klient pro financování využívá hypoteční úvěr


Odložené financování
– klient hradí jen 5% ceny po uzavření smlouvy a zbývající část může doplatit kdykoliv podle své volby až do 12 měsíců od převzetí dokončeného bytu nebo domu


Nejvíce svých produktů CENTRAL GROUP prodává v jarních a podzimních měsících roku. Průzkum také ukazuje, že nadále přetrvává největší zájem o dvoupokojové byty. Z celkových prodejů v tomto roce prodej těchto bytů činí 46%. I přes rostoucí zájem spotřebitelů o bydlení v moderním stylu se k tradiční architektuře, zejména při koupi rodinného domu, přiklání téměř 2/3 všech klientů. Nejprodávanějším rodinným domem z nabídky společnosti byl v hodnoceném období Klasik 4, dům klasického architektonického řešení s dispozicí 5+1 s garáží. 




Stále více se prosazuje zájem klientů o vyšší standard vnitřního vybavení. Zmíněnému trendu vychází CENTRAL GROUP vstříc. Výběr z 26 typů nadstandardních koupelen, plovoucí podlahy, dveře s obložkovými zárubněmi a u bytů také velmi pokročilé datové rozvody pro vysokorychlostní internet a satelitní televizi. To vše je již v základní ceně – bez jakéhokoliv příplatku. Cena všech nových bytů a domů také zahrnuje bezpečnostní vstupní dveře a zabezpečovací zařízení s detektory pohybu a připojením na pult centralizované ochrany.

U všech nových bytů a domů nabízených CENTRAL GROUP je již vše zahrnuto v základní ceně – DPH, rozšířené pojištění, luxusní provedení i pokročilá bezpečnost. „Vidím dva hlavní důvody, proč jsou naše byty a domy nejprodávanější na trhu. Tím prvním je šíře naší nabídky a druhým jsou naše ceny ALL INCLUSIVE,“ komentuje Kunovský prodejní úspěchy své firmy.

V současné nabídce CENTRAL GROUP je 21 lokalit nových bytů a rodinných domů v Praze a okolí. Největší bytovou lokalitou je Metropole v Praze 5 – Zličíně, kde společnost v několika etapách postaví kolem 1.400 nových bytů. „Ještě před zahájením výstavby bylo ve Zličíně prodáno přes 250 bytů. Tak velký zájem o některou lokalitu jsme neviděli za celou dobu našeho působení na trhu,“ dodává Kunovský. Nad rámec stávající nabídky připravuje CENTRAL GROUP pro další období více než 6.000 nových bytů a domů v mnoha dalších lokalitách Prahy.


Zdroj: CENTRAL GROUP a.s.

Komentáře

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.

Další z Jaga Media