Developer plánuje navzdory krizi v Čechách investovat 200 milionů EUR

Developer plánuje navzdory krizi v Čechách investovat 200 milionů EUR

Jeden z největších developerů v České republice a na Slovensku - Inter IKEA Centre Group plánuje navzdory světové finanční krizi do tří let investovat do rozvoje v obou republikách více než 300 miliónů EUR. Na projekty v Čechách společnost vyčlenila 200 milionů EUR.

„Pro firmy, které mají dostatek vlastního kapitálu, poskytuje světová hospodářská krize šanci,“ uvádí Pavel Hradec, generální ředitel společností Inter IKEA Centre Česká republika a Inter IKEA Centre Slovensko.

Inter IKEA Centre Česká republika v současné době vlastní a provozuje tři nákupní centra Avion Shopping Park – v Praze, Brně a v Ostravě. Plánované investice ve výši 200 milionů EUR by měli zahrnovat rozšíření stávajících center, ale také výstavbu nových.

Největší změny se chystají v Ostravě. V současné době dochází k rozšiřování stávajícího nákupního centra, jehož celková velikost po realizaci projektu překročí 100 – tisíc čtverečních metrů. Tím se centrum zařadí mezi tři největší nákupní lokality v Česku a na Slovensku. Dokončení první fáze je plánováno na listopad roku 2010.

V Ostravě však společnost IICG plánuje také výstavbu retail parku na jižní straně ulice Rudná. Realizace je plánována na rok 2011 a hlavním nájemcem prostor v tomto retail parku se stane obchodní dům KIKA.

„Ve všech lokalitách najdou zákazníci Avion Shopping Parky s obchodními domy IKEA. V Ostravě jsme se rozhodli nově spolupracovat i se společností KIKA. Zákazníkům tak chceme nabídnout více možností, kam směřovat své nákupy,“ uvádí Zuzana Mizerová, ředitelka developmentu Inter IKEA Centre Česká republika a Inter IKEA Centre Slovensko.

Nákupní centrum Avion Shopping Park v Praze – Zličíně čekají změny v souvislosti s výstavbou nového – většího obchodního domu IKEA. I zde společnost plánuje rozšíření retail parku, jehož součástí budou 2 – 3 velkoplošné obchody z oblasti elektro, sport nebo móda. Další rozšíření proběhlo i v nákupním centru Avion Shopping Park v Brně. 

Kromě rozšíření stávajících center a výstavby retail parků, připravuje developer i lokality pro výstavbu nových nákupních center Avion Shopping Park s IKEA. Těšit se mohou lidé například z hradeckého a pardubického regionu. „Zde zvažujeme nový koncept, který bude poprvé použitý v ČR v podobě úplného a přímého spojení obchodního domu IKEA s nákupním centrem Avion,“ dodává Zuzana Mizerová.

Rozšíření se plánuje i na Slovensku. V bratislavském Avion Shopping Parku se, vzhledem k neustále se zvyšující návštěvnosti, zvýší počet parkovacích míst. Inter IKEA Centre SR, také plánuje pronajmutí pozemku u nákupního centra obchodnímu řetězci, který vhodně doplní lokalitu Avion Shopping Parku. Na Slovensku by v nejbližších letech mělo přibýt další nákupní centrum.

Podle Pavla Hradce krize mění trendy v oblasti výstavby nákupních center. Nové projekty se musí od začátku ještě více profilovat. Každé centrum musí přesněji poznat svého zákazníka a citlivě reagovat na jeho potřeby. „V současnosti lze krásně vidět, že nákupní centra bez jasné strategie mají v období krize větší problémy než centra, která „přesně“ vědí jaká je jejich pozice v rámci regionu,“ dodal Hradec.

Podle ředitele expanze Inter IKEA Centre ČR/SR Vladimíra Bereše krize mění také nákupní zvyklosti spotřebitelů. „Lidé své nákupy více plánují, méně nakupují spontánně, měně nakupují některý sortiment jako je elektronika či sport. Spotřebitelé při nákupu očekávají více motivačních faktorů jako je cena nebo různé speciální akce a slevy, které je přesvědčí ke koupi,“ doplnil Bereš.

Krize se však odráží už v samotných plánech a projektech, jak říká Zuzana Mizerová. „Projekty, které se v této době plánují anebo realizují, vyžadují zvýšenou kontrolu nákladů a maximální důraz na reálnou návratnost projektu. Taktéž je trendem přihlížet na energetickou šetrnost, která je významným faktorem pro dlouhodobě efektivní provoz.

Zdroj: Inter IKEA Centre Group