Dvoukilometrový tunel na Pražském okruhu byl proražen
Galerie(4)

Dvoukilometrový tunel na Pražském okruhu byl proražen

Partneři sekce:

Pouhých osm měsíců stačilo specialistům ze společnosti Skanska na vyražení jedné ze dvou tunelových rour na stavbě Pražského okruhu mezi Vestcem a Lahovicemi. Včera se oba týmy postupující od Vestce a Lahovic setkaly zhruba ve dvou třetinách 1677 metrů dlouhé trouby, tedy přesně 1183 metrů od komořanského portálu. Náročné podzemní práce budou nadále probíhat v druhém, severním tunelu, jehož prorážka je naplánována na srpen tohoto roku. Celý úsek z Vestce do Lahovic, jehož je tunel součástí, vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010.

Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic a na jeho financování se podílí Evropská investiční banka a Státní fond dopravní infrastruktury.

„Pro ražbu tunelu jsme v první fázi využívali průzkumnou štolu, nikoliv portály. Během všech prací používáme novou rakouskou tunelovací metodu. To znamená, že nepostupujeme paušálně, ale analyzujeme aktuální geologické podmínky a přizpůsobíme jim nasazenou techniku i pracovní postupy. Plocha výrubu činí místy až 138 čtverečních metrů, celkem vytěžíme z ražených částí úctyhodných 400 tisíc tun materiálu. Část ho opět použijeme pro vytvoření násypů pro nadjezdy a mimoúrovňová křížení,“ říká Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.

Příprava na poslední odstřel Tunel

Jižní tunelová roura je stoupací, o třech pruzích, a jeho celková délka včetně hloubených částí před oběma portály představuje 1937 metrů. Severní, klesací roura v délce 1924 metry je vyražená zhruba z 50 procent. Tunely jsou součástí 8,5 kilometru dlouhého úseku Pražského okruhu R513, který začíná u rozsáhlé křižovatky v Lahovicích, přes 236 metrů dlouhý most překonává Vltavu, dvěma směrově rozdělenými tunely stoupá k Cholupicům a v hlubokém zářezu pokračuje k dálničnímu přivaděči Vestec. Stavba bude dokončena v roce 2010.

Název stavby: Silniční okruh kolem Prahy, stavba 513 Vestec – Lahovice
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: Sdružení Vestec – Lahovice, Skanska DS a.s. (vedoucí, podíl 20 %), členové Skanska BS a.s. (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %)
Projektant: Pragoprojekt, a.s., IKP Consulting Engineers, s.r.o.
Projektant tunelových technologií: ELTODO a.s.
Zahájení:  2006
Dokončení: 2010
Cena: 5,9 miliardy Kč

Zdroj: Skanska CZ
Foto: Skanska CZ