Slovenští raziči prorazili tunel na pražském silničním okruhu

Slovenští raziči prorazili tunel na pražském silničním okruhu

Partneři sekce:

Po osmi měsících se na stavbě severního dvoupruhového tunelu v jižní části silničního okruhu Prahy setkaly obě party razičů, které postupovaly v ražbě proti sobě. Téměř dva kilometry dlouhý tunel z Komořan do Cholupic, na kterém se podílela Skanska, mohou převzít betonáři. Úsek R513 z Vestce do Lahovic za téměř 5 miliard Kč bez DPH vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic v ČR a na jeho financovaní se podílí Státní fond dopravní infrastruktury ČR spolu s Evropskou investiční bankou.

„Prorážka tunelu probíhala od prosince 2007 prakticky nepřetržitě. Pracovali jsme ve dvousměnném provozu 24 hodin denně, na stavbě jsme soustředili maximum techniky. Díky tomu jsme za osm měsíců prorazili celých 1 674 metrů. Jsme rádi, že se náročné práce v podzemí obešly bez jediného úrazu,“ řekl projektový manažer Anton Petko ze společnosti Skanska BS.

Před samotným začátkem ražeb bylo potřeba v Komořanech vyhloubit a zajistit největší stavební jámu v České republice. Na ražení se kromě firmy Skanska BS podílela i firma Subtera. Jižní tubus byl proražen již letos v březnu, v současnosti se na obou tunelových rourách provádí armování a betonáž kabeláže. „Přesně za rok, v srpnu 2009, zahájíme betonování vozovky, následně bude probíhat zkušební provoz instalovaných technologických zařízení tak, aby se pro motoristy celý úsek otevřel v dubnu 2010,“ dodává ředitel stavby Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.

Úsek R513, jehož dominantou bude u obou dálničních tunelů i 236 metrů dlouhý most přes Vltavu, začíná u obce Vestec a končí u rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky Strakonická u Lahovic. V klesajícím tunelu bude dvoupruhová vozovka, ve stoupajícím bude pro pomalu jedoucí kamiony o jeden pruh více. Nejvyšší povolená rychlost v celém úseku bude 100 km/h.

Projekt, výstavba i provoz na úseku R513 splňují, stejně jako celý budoucí pražský okruh, všechny požadavky na ochranu životního prostředí. Hlavním smyslem silničního okruhu kolem metropole ČR je odvést tranzitní dopravu z centra a nahradit nebezpečné a problematické úseky, jako je například nájezd na Barrandovský most. Více než osmdesát kilometrů dlouhý okruh v budoucnosti spojí všechny dálnice a rychlostní komunikace začínající v Praze a výrazně zlepší dopravní situaci v celém Středočeském kraji.

Základní údaje:
Název stavby: Silniční okruh okolo Prahy, stavba 513 Vestec–Lahovice
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: Sdružení Vestec–Lahovice, Skanska DS, a. s. (lídr, podíl 20 %), členové Skanska BS, a. s., (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %)
Projektant: Pragoprojekt, a. s., IKP Consulting Engineers, s. r. o., ELTODO, a. s.
Začátek: 2006
Dokončení: 2010

Zdroj: Skanska SK