asb-portal.cz - Odborný portál pro profesionály v oblasti stavebnictví

Centrum módy pod parkem

03.12.2010
V těsném sousedství O2 Areny v pražských Vysočanech se před několika dny otevřela nová nákupní galerie s parkem na střeše. Chrání ji unikátní skleněná fasáda, která vypadá, jako by se v ní odrážela zimní alej vzrostlých stromů. Autorem konceptu fasády i celého projektu multifunkčního centra, k němuž náleží i administrativní budova, je Daniel Ohana z izraelské architektonické kanceláře Moshe Tzur Architects International.
Galerie Harfa, v letošním roce jediné nově otevřené obchodní centrum v Praze, vzniklo na místě rozlehlých výrobních a skladových hal bývalého areálu ČKD ve Vysočanech. Tento pozemek je součástí velkého rozvojového území v Praze 9, kde se velmi pozvolna mění tovární haly a průmyslové areály na živou čtvrť.

Území se začalo měnit po roce 2000, kdy se začala stavět multifunkční sportovní a kulturní hala – Sazka Arena (nyní O2 Arena) – uvedená do provozu v roce 2004 u příležitosti konání mistrovství světa v ledním hokeji. Postupně zde začala vznikat řada developerských projektů – rezidenčních i administrativních. Když společnost C&R Developments (člen skupiny Lighthouse Group) získala v roce 2006 území z obou stran O2 Areny, začala připravovat ambiciózní projekt obchodního centra a administrativních budov pod názvem Galerie Harfa.

 
Proměna brownfieldu na obchodní čtvrť  Podoba první fáze

První etapa
Právě dokončená skupina budov je první fází zamýšleného projektu. V rámci dalších fází by v okolí měly postupně vyrůst další administrativní komplexy – první z nich by měl být dokončen v roce 2013, druhý o rok později spolu se závěrečnou fází projektu – hotelem a kongresovým centrem.

V roce 2008 byl v rámci tzv. nulté fáze již zrealizován šestipodlažní objekt parkovacího domu. Výstavba obchodního a zábavního centra byla zahájena v létě roku 2008 přípravnými a výkopovými pracemi. Dokončena byla letos v listopadu.

Fasáda se stromořadím
Hmotu budovy se třemi nadzemními podlažími na trojúhelníkovitém půdorysu prosvětlují dva oválné světlíky ve dvou rozích, která tvoří jakási vzdušná atria a doplňuje ji jedenáctipodlažní administrativní budova nad uličním nárožím. Ve dvou podzemních podlažích jsou parkoviště, nad nimi jsou dvě podlaží s obchody s módou, služby, supermarket a kavárny. Nad nimi je terasa s restauracemi a wellness centrem s bazénem s volným přístupem do zeleného parku je situovaná na třetím nadzemním podlaží.

Železobetonová konstrukce je kryta betonovým skeletem a skleněnou fasádou. Ta je v České republice zatím jediným příkladem využití technologie GlassJet v exteriéru. Opadané stromy, které se jako by zrcadlí ve fasádě, jsou digitálním obrazem vypáleným do skleněné desky. Fasádu tvoří puzzle z dvou tisíců těchto desek. „Výroba je časově poměrně náročná, protože každé sklo se brousilo, potiskovalo a následně kontrolovalo metodou Heat Soak Test.

Průměrně jsme denně vyrobili 9 skel,“ říká Lenka Krejčí z firmy IZOS a dodává: „Výhodou této metody je její jednoduchost. Jedná se o stroj, ve kterém se zpracovávají data odeslaná v elektronické formě, a ten nanáší na sklo mikroskopickou vrstvu keramické barvy, které se po zaschnutí tepelně vytvrdí. Nejsou potřeba žádná síta jako u sítotisku, je možné používat různé opacity barvy, čímž se docílí zajímavých efektů.“ Kdyby se nějaká z desek rozbila, podle dat v počítači se vytvoří opět přesně stejný vzor. Mléčná barva skla s obrysy stromů dávají budově splynout s okolím, zvláště nyní, v době blížící se zimy.

Nejen k nákupům
Dalším z aspektů, které činí tuto stavbu v rámci Česka ojedinělou, je proměna střešní terasy v rozlehlý park s lavičkami a zelení, atrakcemi pro děti, ledovou plochou a pódiem pro kulturní akce. „Obchodní centra ve světě prošla určitým vývojem a stejný trend můžeme sledovat i v České republice. Nejde už jenom o to, aby zákazník v obchodním centru našel své oblíbené značky, široké spektrum služeb a prodejnu potravin. To zákazník 21. století považuje za standard. Obchodní centrum mu dnes musí nabídnout něco navíc a přesně tímto směrem se ubírá Galerie Harfa,“ říká Tamir Winterstein, generální ředitel developerské skupiny Lighthouse Group.

Obchodní centra nejsou jen výstaviště zboží, které se snaží strhnout naši pozornost, grandiózní veletrhy s věcmi všeho druhu. O zákazníky pečují tím, že koncentrují vše, co by mohli potřebovat, pod jednu střechu – obchody, kavárny, tělocvičny, kosmetické salóny a kadeřnictví, posilovny i multikina. Kromě toho se stávají veřejným prostorem nebo aspoň budí zdání veřejného prostoru, jakým je náměstí či park. Této iluzi pomáhá i architektonický koncept, který ji umocňuje pasážemi, promenádami i umístěním fontánek či zeleně.

Ukázkovým příkladem je právě Galerie Harfa. Láká návštěvníky nejen k nákupům, ale k trávení volného času. Střešní zahrada, přímé napojení na halu, v níž se konají koncerty či sportovní utkání, těsná blízkost metra i administrativních komplexů – to vše znamená pro centrum potenciál dobré návštěvnosti i přes přetrvávající ekonomickou krizi, kvůli které se některá obchodní centra vyprazdňovala.

Galerie Harfa
Místo: Praha 9 – Vysočany
Architekti: Moshe Zur Architects ­International – Daniel Ohana
Generální projektant: HELIKA, a. s. – Ing. Petr Jileček, Ing. Antonín Fürst
Developer: C&R Developments, člen skupiny Lighthouse Group
Realizace: 2008–2010
Generální dodavatel: Metrostav (Divize 3) a PORR Česko
Náklady: 150 mil. eur

(kk)
Foto: Kateřina Kotalová
Vizualizace: Moshe Zur Architects International

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.

Komentáře

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.

Další z Jaga Media