Sama sobě reklamou
Galerie(14)

Sama sobě reklamou

Na úzké parcele u frekventované silnice na pražské periferii, ve zvláštní směsici rodinné zástavby, zahrádkářské kolonie a roztroušených paneláků, vyrostl dům jako agresivní výhonek, otevírající debatu o formě výstavby v podobných lokalitách.

S problematickým, velmi úzkým pozemkem, na nějž se měla vměstnat admini­strativně-výrobní budova, si mladí architekti Tomáš Stránský, Martin Rezek a Vojtěch Geryk z Ateliéru Sféra poradili elegantně. Na jeho podélnou osu ve směru přilehlé komunikace navrhli jednoduchý kvádr o rozměrech 23,5 × 7,5 metrů. „Řešení objektu bylo omezeno několika důležitými faktory, které dále podmiňují samotné architektonické řešení – zejména velikostí pozemku a potřebou dodržení odstupových vzdáleností od sousedních pozemků a budov na nich,“ vysvětluje jeden z autorů projektu Tomáš Stránský.

Administrativně-výrobní budova ­firmy Bulldog Reklama
Místo:    Praha 10
Investor:    Bulldog Reklama
Projekt:    2/2009–1/2010
Realizace:    5/2010–5/2011
Dodavatel:    Pragostav, s. r. o.
Plocha pozemku:    710 m2
Zastavěná plocha:    160 m2
Obestavěný prostor:    1 271 m3
Užitná plocha:     380 m2

Záře v šedi
Dvoupodlažní budova tak maximálně využívá velikost pozemku a funguje zároveň jako reklamní poutač. A právě to byl také jeden ze záměrů architektů. Investorem je totiž firma zabývající se billboardy a orientačními cedulemi, a tak mezi požadavky nebyl jen návrh sídla firmy s funkčními prostory, ale také schopnost budovy upoutat pozornost lidí, kteří ji míjejí. K tomu posloužila fasáda poskládaná z trojkombinace barevných desek. Tomáš Stránský říká: „Hra fasády se stává pro dům klíčovou. Trojbarevné obkladové desky pokrývají v horní partii obnaženou stavbu jako závoj. Budova v šedé zástavbě na sebe upozorňuje stejně jako orientační cedule a bannery ve městě, které firma vyrábí.“

Harmonická fasáda kombinuje dvě neutrální barvy – bílou a tmavě šedou – s jednou výraznou barvou ve žlutozeleném odstínu. Tato jemná, decentní, a přesto výrazná barevnost se odráží také v interiéru. Šedou barvu pohledového betonu na stropech a stěrky na podlahách v přízemí doplňuje bílá omítka stěn a nábytku. S nimi pak kontrastuje zářivě žluté schodiště v odstínu loga firmy, jehož barevnost se rozlévá i do podlahy v patře a omítek ve výklencích. Jako osvěžení této trojkombinace a zároveň jisté odlehčení jejího přísného dodržování pak působí kuchyně – jedna červená, druhá šedá, doplněná červenými obklady.

Dispoziční řešení
Vstupní podlaží objektu je ze severní a východní strany částečně zapuštěno v terénu. Hlavní vstup do objektu je umístěn na západní fasádě, tedy nejblíže k samotnému vstupu na parcelu. Služební vstup, který je bezbariérový, a vjezd do garáže se nacházejí v ustoupené části jižní fasády. Vstupní podlaží dále obsahuje zádveří, umístěné u hlavního vstupu do objektu, za ním následuje místnost pro recepci a hala obsahující jedinou vertikální komunikaci – schodiště do druhého podlaží. Dále je zde umístěno WC. Na halu navazuje garáž a polepovna automobilů, dílna a sklad dílny, druhé WC, zázemí s malým kuchyňským pultem, sprchou a výlevkou pro úklid a také technická místnost, kde je umístěn kotel a vodoměrná soustava.

Druhé podlaží zabírá větší podlahovou plochu. Na schodiště vedoucí z přízemí navazuje centrální chodba, která obsluhuje všechny místnosti umístěné v tomto podlaží. Při jižní straně chodby se nacházejí oddělené toalety, kuchyňka a konferenční místnost, kterou od chodby odděluje čiré sklo, aby působila vzdušněji a prostorněji. Na ni navazují malé komory, v nichž se nachází server a archiv. Na obou koncích jižní strany je situována kancelář, na stíněnou severní stranu je pak orientována většina zbývajících kanceláří.


 
Střídmá i hravá
Realizace sídla reklamní společnosti působí i přes odvážnou barevnost střídmě a harmonicky a díky své jednoduché formě a precizně vypracovaným detailům se řadí k tomu lepšímu, co zde vzniká. Mladí architekti projevili cit pro vyváženost a do architektury dokázali vnést svěžest a hravost, což je na naše poměry zatím stále nezvyklé. Stavba je tak ukázkou, že i s nevelkým rozpočtem lze stavět kvalitní architekturu.

Kateřina Kotalová
Foto: Věroslav Sixt

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.