Zumthorovo údolí: Nová horská architektura
Galerie(7)

Zumthorovo údolí: Nová horská architektura

Val de Lumnezia, neboli údolí světla, je místo vysoko v horách ve Švýcarském kantonu Graubünden. Jak název napovídá, slunečné počasí zde není výjimkou. Možná i proto se nositel Pritzkerovy ceny a Riba Royal Gold Medal, architekt Peter Zumthor, z vesnice Haldenstein nikdy neodstěhoval.

Jako syn nábytkáře se mladý Zumthor vyučil truhlářem. Architektonického vzdělání se mu dostalo jako výměnnému studentovi v roce 1966 na Pratt Institute v New Yorku, kde studoval obor průmyslový design a architektura. V roce 1968, po návratu ze studií v Americe, pracoval jako stavební a plánovací konzultant v oboru památkové péče pro Graubünden.

Díky svému osobnímu a profesnímu zázemí tak mohl Zumthor dále prohlubovat své znalosti v oblasti restaurování historických objektů. Tato práce mu pomohla obohatit znalost konstrukcí a kvalit stavebních materiálů. V roce 1979 si otevřel vlastní architektonickou kancelář právě ve vesnici Haldenstein. Jak se jeho praxe rozvíjela, byl Zumthor schopen začlenit své znalosti materiálů do modernistických konstrukcí a detailů. Jeho stavby jsou známé pro své hmatové a senzorické vlastnosti prostorů a materiálů se zachováním minimalistického pocitu.

Za hranicemi pravidel

Architektura Petra Zumthora oplývá klidem, tichem, trvanlivostí, přítomností a celistvostí. Říká, že budova by měla existovat sama o sobě, neměla by představovat nic jiného než bytí. Pro Zumthora je důležitý nejen vzhled podlahy, schodiště, zdi, místnosti nebo fasády. Klade důraz i na to, jak se člověk cítí, když se architektury dotýká konečky prstů, jak architektura voní, jak rezonuje, jak zní. Snaha, kterou se Zumthor snaží vštípit smysly do materiálů, je za hranicí všech pravidel kompozice, a jejich hmatatelnost, vůně a akustické vlastnosti jsou pouze prvky jazyka, který jsme povinni použít.

Nové Zumthorovo studio v Haldenstein

Během prvních deseti let své profesní praxe bral Zumthor i soukromé zakázky, které nebyly až do roku 2013 nikde publikovány. Magazín Hochparterre raná díla odkryl v Palle Petersenově výzkumu „Zumthor vor Zumthor“. Téměř všechny z nich jsou konverze a rozšiřování stávajících struktur, jako je například Ustria Caffe de Mont ve Velle (1971) nebo Dierauerův dům v Haldesteinu (1976). To je také případ i jeho prvního dokončeného díla vůbec – restaurování a vnitřní výzdoba středověkého domu ve věži Chisti v malé vesnici Lumbrein (1970).

Projekt není dokonce ani zmíněn v oficiální chronologii jeho prací. Nedaleko od věže se nachází Casa d’Angel. Dům má dlouhou historii, která se datuje od 17. století. Poslední renovace proběhly v roce 1987 právě Peterem Zumthorem. Tehdy se dům používal jako komunitní centrum. V roce 2015 došlo k mírným úpravám a v létě byl dům znovu otevřen, tentokrát s nášivkou Kulturní centrum regionu Lumnezia. Zumthorův rukopis se na domě propsal v podobě obřího okna s členěním připomínajícím skříňky, detailů hlavního vstupu nebo kašny umístěné v těsné blízkosti domu.

Leis

Obnovené tradice

Mezi nejvíce navštěvovaná místa v údolí patří bezesporu vesnice Haldenstein. Na začátku 80. let si mohla Zumthorova rodina dovolit koupit starou farmu i s okolními pozemky, kterou následně Peter přestavěl v jejich první dům. Bohužel se nově nabytému domu dostávalo jen velmi málo slunečních paprsků. Se svou ženou nakreslil Zumthor mnoho plánů možných konverzí, které měly dovnitř přilákat světlo, nicméně bez většího úspěchu.

Až v roce 1986 se konečně rozhodli pro velký krok a starou farmu strhli. Místo ní postavili nový dům s architektonickým studiem a zahradou. Navržená dřevostavba odkazující se na stodoly, stáje a dílny v obci salutuje několika kolegům architektům, kteří v regionu znovu obnovili tradici dobrých dřevěných domů. V roce 2005 přestával dům pomalu stačit svému účelu. Zumthor tehdy přišel s betonovým rozšířením, které se stalo jeho novým domem a soukromou pracovnou zároveň. Starý dům zůstal pouze ateliérem.

Jak sám popisuje ve sbírce svých projektů: „Rád pracuji u dlouhé stěny, která udržuje prostor za mnou chráněný. Je mou osobní výsadou, že můžu sedět sám v místnosti a pracovat s pohledem na hrající si děti na zahradě. Mít svoje vlastní místo pro život a práci, s dětmi hrajícími si poblíž, je stěžejní pro vývoj mých projektů.“ Svou rodinu a soukromí si Zumthor před zvědavci chrání a bez povolení je takřka nemožné zblízka obdivovat okna jeho soukromého domu, do kterých tak rád rámuje krajinu Graubündenu.

Dům ve Versam

Nová horská architektura

Zumthor našel svůj vnitřní klid v Haldensteinu, jeho rukopis najdeme ale také například v městečku Jenaz. Od roku 2002 tu stojí dřevostavba prošpikovaná jádrem a Zumthorovskými obřími okny orientovanými do všech stran. Dům byl postaven pro místní rodinu se šesti dětmi. Prostorný expanzivní dům je lehce vyplněný místnostmi, vše je zhotoveno z masivního dřeva. „Další vývojový stupeň architektury zdejších vesnic,“ hodnotí Zumthorovu práci majitelé domu. „Bez zbytečných ozdůbek, s pořádnými okny a velkými balkóny plnými květin.“

V městečku Versam, o několik kilometrů dál, stojí Zumthorova nejslavnější konverze švýcarské chalupy ze sedmnáctého století. V roce 1994 byl Zumthor požádán o její menší rozšíření. Kuchyně z konce devatenáctého století byla stržena, zatímco celá obytná část ze století sedmnáctého byla zachována. Střecha šetrně spojuje nové se starým. V domě opět nechybí útulné místnosti, zajímavá zákoutí a dech beroucí výhledy.

Interiér domu ve Versam

Zkušenosti, které Zumthor po léta sbíral realizacemi mnohých konverzí, umí adaptovat i na novodobé dřevostavby s nádechem tradiční horské architektury. V roce 2009 postavil ve městě Leis dva sousedící domy pro sebe a svou ženu, která vždy snila o bydlení v domě postaveném ze dřeva. Oba třípatrové domy mají podobu lidové architektury, se sedlovými střechami a velkými balkónovými okny. Dnes už Leis vypadá jako Zumthorovská vesnice, posetá domy s jeho typickým rukopisem.

Ať už navštívíte jakoukoliv Zumthorovu realizaci, konverzi či novostavbu, pokaždé na vás bude dýchat něco víc, něco, co je snem každého architekta. Hmatatelná touha propsat do svých návrhů genius loci. Možná, že slavná slova Louise Sullivana „forma následuje funkci“ nejsou klíčem k úspěchu. „Architektura není jen o formě,“ říká Peter Zumthor. „Je o mnoha jiných věcech. Světle a jeho užití, struktuře, stínech, vůni… Forma se dá snadno kontrolovat. Může přijít až na závěr.“

Interiér domu ve Versam
ŠVÝCARSKO
TEXT: LUCIE HLAVSOVÁ
FOTO: LUCIE HLAVSOVÁ

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 6/2016.