Vltavské doky
Galerie(8)

Vltavské doky

Přístavy jsou vždy tak trochu romantickým místem. Není proto divu, že se jejich industriální zóny a brownfieldy proměňují v obytné čtvrtě, často také velmi prestižní. Směrem k vodě se tak rozrůstají nejen přímořská města, jako jsou Aarhus, Malmö, Dunkerk či Amsterdam, ale také města říční, jako je Praha. Například v místě bývalých loděnic v Libni.

Po výstavbě bytů v holešovickém přístavu se nyní dočkal i protější libeňský přístav, vybudovaný na konci 19. století. Ve své době fungoval jako důležitá součást labsko-vltavské vodní cesty a byl dimenzován na současné vykládání až patnácti sedmisettunových lodí. Jeho využití však později upadalo kvůli konkurenci většího přístavu na protějším břehu Vltavy. Mnoho let zde poté fungovaly loděnice, zrušené v 90. letech minulého století. Od té doby pozemek loděnic spíše chátral, dokud nepřišel developer s myšlenkou vybudovat tu prestižní rezidenční a administrativní čtvrť.

Jachta pod okny
Prostory bývalých loděnic se rozkládají podél dvou slepých ramen Vltavy na pomezí Karlína a Libně. Severní část pak hraničí s rozlehlou zelení Thomayerových sadů, která sahá až k Libeňskému zámku. Na tomto území vznikne v rámci čtyř etap výstavby přibližně 120 tisíc metrů čtverečních komerční i rezidenční plochy a součástí má být i hotel, kavárny a restaurace a také – jak jinak – jachtařský klub s marinou. Podle předběžných propočtů developera dosáhnou celkové náklady výše 7,5 miliardy korun.

Každá z etap má jiné architekty, ale i přes rozmanitost projektů bude mít komplex ucelený ráz. V současné době byla dokončena první etapa rezidenční části, kterou navrhovala italská kancelář Mediapolis v čele s architektem Sergiem Porcellinim, stojící i za dalšími pražskými projekty, jako jsou například Podvinný Mlýn nebo Podbaba.

První etapu tvoří tři pětipodlažní budovy s celkem šedesáti byty, citlivě zabudované do vodní plochy doků, přestavěných na moderní marinu. Fasády z přírodních materiálů, obkladů z kamene a ze dřeva, propůjčují domům elegantní, ušlechtilý vzhled. Přírodní materiály byly využity také pro řadu prvků a detailů v jednotlivých bytech i ve společných prostorech. Prostorovost jinak hladkým fasádám dodávají předsunuté balkóny a arkýře, zapuštěné lodžie i mřížový fasádní rastr vytvořený z bílých říms. Domy jsou zasazeny mezi vodní hladinu a molo lemované řadou stromů a laviček a zeleným nádvořím na straně vstupu a vjezdové rampy do garáží. Každý z jedno- až čtyřpokojových bytů má balkon, terasu nebo předzahrádku. Developer poskytuje možnost propojení bytových jednotek, takže lze vytvořit až šestipokojové byty o velikosti více než 200 metrů čtverečních.

Interiéry jsou navrženy ve vyšším standardu, tedy pro movitou klientelu. Jejich součástí jsou důmyslné prvky, například podlahové vytápění v koupelně s luxusním vybavením, dřevěné podlahy či centrální recepce s obsluhou 24 hodin denně. Hlavní obytné plochy jsou orientovány převážně západním směrem s výhledem na vodní a zelenou plochu, zatímco ložnice jsou otočeny na východ. Velký důraz byl kladen také na vybudování kvalitních protipovodňových opatření tak, aby bylo možné přístaviště i projekt ochránit před více než stoletou vodou. Tato ochrana byla projektována na úroveň dosaženou při povodních v roce 2002, navýšenou o 30 cm, a představuje ji v prostoru areálu DOCK dvojice vzpěrných vrat. V případě hrozby povodní se ústí Rokytky a ústí ramen v areálu DOCK uzavřou. Čerpací stanice se šesti čerpadly pak přečerpá vodu Rokytky i dešťové přítoky do povodní vzduté Vltavy. K přečerpání vody z Rokytky do přístavního bazénu slouží také napevno instalovaný vakuový jez.

Druhá etapa
Za projektem druhé etapy rezidenční části stojí ateliér Ian Bryan Architects. Vznikne na protější straně areálu až za oběma slepými rameny řeky. Fasádu domů bude tvořit dřevo a kámen, stejně jako v případě první etapy. Domy jsou navrženy tak, aby díky velkým oknům a prostorným balkonům daly co nejvíce vyniknout působivému výhledu na vodní hladinu. Návrhy interiérů zpracovalo studio Chmelař architekti.

DOCK A
Místo: Praha–Libeň
Autor: Mediapolis, Sergio Porcellini, Paolo di Biase
Investor: Crestyl
Generální dodavatel: GEMO Olomouc
Plocha: 40 000 m2
Plocha celého projektu: 120 000 m2
Náklady celého projektu: 7,5 mld. Kč
Realizace: 2012

www.dock.cz

TEXT: KATEŘINA KOTALOVÁ
FOTO: CRESTYL, fotograf Jakub Zdechovan

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.