Návrat legendární značky
Galerie(8)

Návrat legendární značky

Spojené UP závody se proslavily nejen výrobou ve své době progresivní novinky – praktického sektorového nábytku, ale především důrazem na kvalitu dostupnou širokým vrstvám. Na tradici kdysi proslulé značky navazuje moderní nábytkářská firma UP závody, přinášející na trh kvalitní design českých tvůrců.

Obnovená značka UP závody navazuje na tradici firmy založené v roce 1920, která postupně získala mezinárodní renomé. A to nejen v Evropě, ale také v New Yorku, kde se roku 1947 představila v rámci Světové výstavy nábytku. Úspěch sklízela především díky významným osobnostem, které dokázaly naplňovat odvážné cíle, jakým byla výroba účelného nábytku jednoduché formy vycházejícího z principů funkcionalistických teorií, dostupného co nejširším vrstvám obyvatel a v co nejvyšší možné kvalitě.

Kvalitní design pro všechny
Na počátku vzniku firmy stál Jan Vaněk, který spojil třebíčské Uměleckoprůmyslové dílny s firmou Umělecké, nábytkové a stavební stolařství Karla Slavíčka a společně vybudovali firmu pod názvem Spojené uměleckoprůmyslové závody se sídlem v Brně. Jan Vaněk pečlivě promýšlel koncepci a cíle své nábytkářské firmy, od teoretických úvah až po konkrétní design produktů. Studoval teoretické texty funkcionalistů o jednoduchých účelných formách a jejich čisté estetice i sociálních aspektech a snažil se tyto poznatky aplikovat na produkci praktického nábytku.

Strohé geometrické tvary zpočátku oslovovaly jen malý okruh lidí, neboť lidé uvyklí historizujícím tendencím devatenáctého století inklinovali více k dekorativním prvkům interiérů. Po zkušenostech první světové války se však oživila potřeba praktického, formálně jednoduchého a především snadno dostupného nábytku. Design už neměl být výsadou vyšších vrstev, ale byl spojen se sociální otázkou. Cestou poskytnutí kvalitního nábytku pro všechny byla masová výroba.

Ve Spojených UP závodech se výroba zpočátku kusového nábytku na zakázku transformovala do masové produkce typového nábytku už v roce 1927, kdy vedení firmy převzal po Janu Vaňkovi manažersky zdatnější Vladimír Mareček. Rozmanitost sortimentu spočívala v obsáhnutí kompletního vybavení domácnosti. O rok později přišly UP závody na trh s progresivní novinkou, která se postupně stala neodmyslitelnou součástí vybavení většiny domácností v Československu. Touto novinkou byly praktické modulární systémy úložného nábytku, které bylo možné snadno smontovat a sestavit podle aktuální potřeby jednotlivých uživatelů.
Jednou z nejvýznamnějších osobností UP závodů byl Jindřich Halabala, zprvu vedoucí pražské podnikové prodejny, který se vypracoval na hlavního designéra firmy. Vedle vlastní designérské práce fungoval jako art director a zodpovídal za skladbu sortimentu a propagaci výrobků. UP závody se záhy staly synonymem dobrého vkusu a kvalitního bydlení.

Během druhé světové války firma činnost nepozastavila. Produkovala nábytek nejen pro německý Wehrmacht, ale částečně i pro český trh. Až do roku 1948 se dařilo udržet vysokou kvalitu, prezentovat design na mezinárodních výstavách a získávat tak zakázky v poválečných evropských zemích, zejména Anglii, kde byl luxusní nábytek s vysokým leskem mimořádně ­oblíbený.

Ačkoli značka přežila válku, probíhající znárodnění znamenalo prudký úpadek kvality a přeorientování se na masový trh, přičemž hlavní roli již nehrála kvalita, ale kvantita. Postupem času došlo k reorganizaci podniku, z něhož se vydělil i národní podnik UP závody Rousínov, výrobce nábytkového systému Universal, na jehož koncepci se opět podílel Jindřich Halabala. Tento skutečně univerzální nábytek se postupně stal součástí rozmanitých inte­riérů po celém Československu.

 
Luxusní křeslo designéra Zbyňka Hřivnáče, navržené na začátku 80. let minulého století pro Hotel Praha   Nadčasový design originálně konstrukčně řešeného křesla od jedné z největších osobností spojených s UP závody Jindřicha Halabaly


Synonymem dobrého vkusu

Obnovené UP závody se dnes snaží navázat na takovou tradici značky, jakou pro ni představovala první polovina dvacátého století. A to nejen názvem a úsilím o produkci kvalitního nábytku českých designérů, ale také přímo výrobou nábytku podle návrhů Jindřicha Halabaly ze třicátých let minulého století. Jeho pružná židle H 79 s ratanovým výpletem sedáku, který je neobvykle nesený na zadních nohách z chromovaných ocelových trubek ohnutých do nekonečné linie, nebo stůl H 168 z dřevěné ohýbané dýhy dokazují v kontextu s dneškem svůj nadčasový vzhled.

V soudobé produkci pod uměleckým vedením designéra Maxima Velčovského se také odráží hravost, variabilita, praktičnost a montovatelnost úložných prostorů. Zvlněné úložné systémy Comenius od Jiřího Pelcla, jednoduchá, a přesto hravá Fabrika Maxima Velčovského a nejnovější hliníkový policový systém s modulovým členěním od Evy Eisler, složený z dutých hliníkových profilů zaručujících pevnost a minimální průhyb, jsou toho příkladem.

Reminiscencí designu 70. let je reedice sofa a křesla Hockeyka, počátek 80. let je pak zastoupen luxusně vyhlížejícím křeslem designéra Zbyňka Hřivnáče, které navrhl pro interiéry pražského Hotelu Praha.

Pro designéra Jindřicha Halabalu bylo klíčové nejen řešení tvaru, ale především použití vhodného materiálu s jeho specifickou strukturou. Pečlivě například rozkresloval návrhy kresby dýhování. Toto ideální využití možností materiálů se také odráží na současné produkci nábytku UP závodů, zejména v případě precizně zpracovaných stolů, ale i úložného a sedacího nábytku.

Zatím komerčně nejúspěšnější křeslo Kubikula také připomíná minulost, a to kubistickou. Symetricky lámaný tvar podobný krystalu je však současný. Jeho autor Vladimír Žák, student Vysoké uměleckoprůmyslové školy, k němu navrhl i příjemné a pohodlné sofa.

Kvalitní design se ovšem v Česku neprosazuje snadno. A obtížné bývá i najít schopné subdodavatele a výrobce, kteří dokážou vyrobit sérii nábytku v odpovídající kvalitě a za rozumnou cenu. Přesto se novým UP závodům podařilo oživit zájem o český design a okruh zákazníků stále roste. V loňském roce vznikl v pražských Holešovicích první showroom, David Solnický z UP závodů počítá i s expanzí do dalších evropských měst. S ambicí propagovat české designéry – renomované i ty začínající – dnes UP závody produkují mimořádný originální a leckdy už dokonce ikonický design.

 
Aluminium Series „3 × 5“ od Evy Eisler vznikla z představy dlouhého stolu, který může být využíván současně k různým funkcím, jako je práce s počítačem, stolování nebo zábava. Konstrukce stolu i policové sestavy je založena na jednoduchém principu seskládaných dutých hliníkových profilů, které vytvářejí nečekaně krásný efekt.   Knihovna Fabrika Maxima Velčovského má kromě tvaru vtipně evokujícího továrnu také výchovný efekt. Nedovolí odkládat dekorativní sošky či krabice s nadbytečnými věcmi na její horní plochu.

Kateřina Kotalová
Foto: archiv UP závodů

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.