asb-portal.cz - Odborný portál pro profesionály v oblasti stavebnictví

Moderní interiér: Zaměřeno na sezení

26.01.2011
V různých rovinách naší existence vstupuje minulé do naší přítomnosti. V intimitě domova móda, architektura a design promítají vzájemné souvislosti podle našeho vlastního vzorce. Každý je jiný a jiný je i způsob, jakým se tyto zákonitosti zhmotňují ve výběru a rozmístění bytového zařízení. Nezávisle na tom, zda a v jaké míře sáhneme po nadčasových kouscích, jsou tyto zákonitosti stále přítomné přinejmenším v odkazu tvůrců moderního interiérového designu.


Kožené čalounění s knoflíky, k tomu lehká ocelová konstrukce a fakt, že se ještě pořád vyrábí – křeslo Barcelona od L. Miese van der Rohe. Dynamika a materiál křesla se vzájemně doplňují s dřevěnými prvky, bílým lakem a přímými liniemi nábytku Hülsta. (foto: Hülsta)  



Když finský architekt Alvar Aalto přelomovým způsobem vytvořil nábytek bez zbytečného spojování z ohýbaného dřeva, ještě netušil, že bude předvojem mnoha kusům nábytku ze severských dílen nábytku. Novější verze židle LCW, kterou v roce 1945 navrhli Charles a Ray Eamesovi, se dělí o pozornost s taburetem firmy PTV.
-->-->


Současnému interiéru často dominuje připomínka moderny – notoricky známé lehátko LC4. (Le Corbusier, Jeanneret, Perriand, výroba Thonet 1929)

I když dnes umístíme například lenošku LC4 od Le Corbusiera z trubkové oceli a s koženým čalouněním z roku 1928 vedle minimalisticky strohé komody, málokomu přijde na mysl, že nevznikly ve stejné době. V nadčasovosti LC4 možná už ani není tak důležité, že kdysi při jeho zrodu vycházel Le Corbusier z názoru, že „stroj se stal podstatou civilizace“. V dnešních souvislostech je lehátko zajímavé především tím, že na nás může působit jako výtvarný a zároveň funkční objekt, který posílí jedinečnost našeho interiéru. Když interiérový designér nebo my sami vycítíme, že jednotlivé kusy nábytku jsou si navzájem souzeny, nezávisle na období a filozofii jejich vzniku můžeme vytvořit atmosféru s neobvyklým emocionálním nábojem.




Pohodlné televizní křeslo Egg od Arna Jacobsena patří k symbolům 50. let minulého století, a přece podnes ožívá v dílnách Fritze Hansena. Jen se občas převleče do netradičních barev a vzorů...

Od poloviny minulého století se židle a nábytek manželů Charlesa a Ray Eamesových vlní až do dnešních domácností. Židle DAW 1950. (foto: Vitra) Heart Cone Vernera Pantona patří k těm ikonám nábytkového designu, jimiž začala 60. léta, a mnozí si je stále rádi připomínají ve vlastním interiéru. (foto: Vitra)


Isamu Noguchi poskládal ze dvou identických dřevěných prvků a oblé skleněné tabule svůj Coffee Table v roce 1944. (foto: Vitra)



La Chaise se zrodila asi z lastury (1948) a díky návrhářské dvojici  Eamesovch dala za pravdu organickým tvarům v moderním designu. (foto Vitra)


„V prostorové kompozici existují podobné zákonitosti jako v kompozici hudební.“ (Walter Gropius; v roce 1919 založil školu funkcionalistického designu Bauhaus.) (foto: Tecta)

Marína Ungerová
Foto: archiv firem










Komentáře

Prepíšte text z obrázku do poľa. Ak nedokážete text rozoznať, kliknite na obrázok.

Další z Jaga Media